Renault are deja cea mai vasta oferta de modelele electrice din Europa. Asa ca aparitia modelului Twizy parea un pas logic: cel mai ieftin vehicul electric de pe piata, nu-i asa? Si sa dai doar 7.000 €, pret de pornire, pentru un automobil care mai este si electric, pare o afacere, nu-i asa? Poate ca este, insa asa cum i-am obisnuit pe cei care citesc aceste pagini, le voi oferi si ceea ce nu este scris, fiind ascuns printre randuri.
In primul rand, Twizzy nu este o masina in adevaratul sens al cuvantului. Este un cvadriciclu. Apoi are doar doua locuri. Cel putin in acte. In realitate, are un loc destul de confortabil pentru sofer, pe un scaun realizat in intregime din plastic, fara reglaje in afara celui care apropie soferul de pedale.Locul din spate, extrem de asemanator cu cele din RATB, fix si realizat tot din material plastic, poate adaposti cu generozitate un copil. In special din cauza faptului ca este amplasat fix in spatele soferului, a carui inaltime poate reduce considerabil spatiul pasagerului.
Interiorul abunda de plastic, nu neaparat cel mai rafinat de pe piata.
Motorul 100% electric ofera 17 CP, in timp ce acceleratia de la 0 la 100 km/h nu este dezvaluita, din simplul motiv ca Twizy atinge maxim 80 km/h. 82 km/h ca sa fiu mai exact, dupa care un limitator taie alimentarea, obligand soferul sa reduca viteza. Mai mult, daca depasesti cei 50 km/h regulamentari, autonomia vehiculului scade dramatic. Adica cu cat mergi mai repede, cu atat ai autonomia mai scazuta.
Insa 50-60 km/h sunt atinsi relativ usor, in aproximativ 4-5 secunde, drept care mobilitatea in traficul urban nu este afectata.
Vorbind despre autonomie, aceasta variaza. Daca citesti bloggerii, pretind ca au atins 100 km, daca citesti profesionsitii vietii, au ajuns la 60, eu am reusit sa ating 80 km autonomie, ceea ce este mai mult decat decent. Timpul de incarcare de la aproape zero la „plin” este de trei ore, trei ore si treizeci de minute si se realizeaza prin conectarea la orice priza normala din casa conectata la 220 V. Pentru a da un sens mai pe intelesul tuturor o sesiune de reincarcare completa solicita factura de energie electrica cu echivalentul consumului unui banal fier de calcat.
De ce consider Twizy o masina pentru hipsteri?
Pentru ca,in primul rand, este un vehicul de vara. Nici macar de primavara, ci strict de vara. Altminteri, daca va ganditi sa va cumparati unul, luati in considerare si un echipament adecvat, gros si cu protectie la vant.
Twizy nu vine in dotare standard cu geamuri, ba mai mult, nu are nici portiere. Si chiar daca le are, nu vorbim despre niste portiere (cu geamuri) care sa etanseze masina.
Apoi, o vreme ploioasa va va tine acasa, deoarece ploaia se incapataneaza sa nu cada vertical pe planeta, deci exista riscul sa va treziti cu apa in habitaclu. Si daca nu o va face ploaia, cu siguranta vreun participant la trafic, omenos din fire, va va garnisi masina cu continutul vreunei balti prin care va trece cu acceleratia la podea.
Nu am gasit nicio forma de incalzire sau ventilatie si nici spatiul aferent necesar montarii unuia, ca sanu mia vorbim de solutia de incalzire, caci neexistand racire pe apa ca la vehiculele clasice, generatorul termic ar trebui sa fie tot de natura electrica, deci – imposibil. Asadar, inca un argument pentru a-ti achizitiona din timp un eventual costum de schi, in cazul in care vrei sa mergi cu Twizy in oras in martie.
Nu trebuie neglijat nici aspectul pecuniar. Daca iti iei o masina pentru care platesti de la 7.000 € in sus, nu o vrei numai pentru trei luni pe an,hai maxim cinci. O vrei poate sa te duca si pana la mare, la munte sau la tara. Ori sa mergi 250 km cu 50 km/h e cam greu. Apoi la -sa zicem – 100 de km, sa cauti o priza, care sa te tina tintuit locului trei ore, iarasi nu-i o afacere. Bine, o sa spuneti ca e o masina de oras. Insa romanul este prea sarac (si nu numai el) ca sa-si permita o masina pentru mersul la serviciu si una pentru weekend sau vacante.
Un alt aspect care scoate masina din sfera cotidianului este sistemul inventat de Renault, care iti vinde masina, insa bateria ramanea companiei. Adica tu, client fiind, inchiriezi acumulatorul, platind sub forma de abonament lunar o suma, care opleaca dela 30 € lunar si creste in functie de numarul de kilometri pe care preconizezi sa-i faci. Contractul se incheie pe o perioada de 36 de luni si la un numar estimat de kilometri cuprins intre 2.500 si 5.000 ANUAL, chiria lunara este de 30 €. La 5.000 de km anual, rata lunara creste la 40 €.
Specialistii estimeaza ca Twizy este masina ideala pentru oras, mai ales ca un „plin” te costa in jur de 5-6 lei. Insa ramane problema autonomiei, care te tine strict in oras, a costului mare pentru o masina de vara si a faptului ca indiferent cat ai vrea, Twizy nu poate fi inchis. Portierele nu au sistem de inchidere si chiar daca ar avea, nu exista geamuri, care cjhiar daca le comanzi (caci se pot comanda), sunt realizate dintr-un plastic subtire, un fel de acetofan, care nu e nici macar bariera in calea vantului.
Insa da, Twizy este o masina nostima, excelenta ca manevrabilitate, rigida ca un kart, deoarece suspensia este mai tare decat cea a aunei masini care participa in cursele DTM, inca iesita din cotidian, deci da, vei intoarce toate capetele pe drum si toti vor vrea sa-si faca poze cu masinuta ta. Va fi putin mai greu sa ii explici prietenei tale, feminista convinsa, ca desi egalitatea intre sexe exista, in masina ta ea va trebui sa stea in spate. Sau in spatele tau.
Si va fi la fel de greu sa le explici copiilor tai, daca ai doi, de ce poti lua numai unul cu tine la plimbare. Sau nu le explici.