Noul Ford Mondeo are de dus o lupta masiva intr-un segment extrem de aglomerat, unde competitia pare sa nu mai tina seama de categorie, deoarece lupta pentru suprematia vanzarilor se da inclusiv cu modele premium precum Audi A4, Mercedes-Benz C-Klasse sau BMW Seria 3. Iar ca si cum inflatia de modele din oferta nu ar fi fost indeajuns, noul Mondeo trebuie sa convinga si o parte din clientii care au migrat catre un segment in plina expansiune, cel castigat de crossover-ul de familie.
In mod particular, in Romania, la lista de „inamici” Mondeo se adauga VW Passat si Mazda 6, acesta din urma fiind considerat cel mai aratos din oferta. De gustibus…
La o prima vedere, batalia pentru „best good looking dude on market” din Romania se da strict intre Passat si Mondeo si indiferent de cat subiectivism as putea fi acuzat, modelul produs la Wolfsburg pierde la mare distanta. Mazda 6, desi frumos si bine echipat mai are de mancat doua vagoane de paine pana sa patrunda pe o piata atat de dedicata vehiculelor germane cum este Romania.
Disponibil in trei versiuni de caroserie: un hatchback cu cinci portiere (mai degraba un sportback), un sedan (disponibil numai pentru hibrid) si un station-wagon (break pentru cei mai putin pretentiosi), noul Mondeo este decis sa patrunda cat mai adanc pe piata, oferind inca de la lansarea din Romania, patru motorizari diesel, trei pe benzina si o combinatie hibrid (HEV), compusa dintr-un motor electric adaugat celui pe benzina de 2.0 litri, combinatie care produce 187 CP.
Exista doua niveluri de echipare de baza, Trend si Titanium, care insa pot fi upgradate conform cerintelor clientilor prin adaugarea diferitelor pachete oferite de reteaua Ford: Trend Plus, Titanium Premium 1,2,3, Pachet „GO Further”, Sport etc.
Din punct de vedere stilistic, noul Mondeo arata proaspat si curat, cu o parte frontala infratita cu cea a deja lansatelor Focus si Fiesta, continand celebra grila fata de inspiratie Aston Martin, in timp ce partea spate este relativ asemanatoare cu a modelului precedent, insa mult mai clara in detalii de cat acesta. Aspectul pare mai aerodinamic datorita formei arcuite a plafonului si de fapt chiar este. Ford declara ca datorita acestei forme, a grilelor cu actionare activa automata si a structurii de sub caroserie, noul Mondeo ofera un comportament imbunatatit cu 10% fata de versiunea precedenta.
La interior modificarile au o nuanta de asa-zisa domolire, habitaclul devenind mai sobru si mai matur. Exista spatiu suficient pentru cinci pasageri adulti si bine dezvoltati, in timp ce portbagajul hatchback-ului ofera 550 litri spatiu de depozitare in forma standard si ajunge la 1446 litri in momentul rabatarii banchetei spate. In mod curios, break-ul are doar 525 litri spatiu de depozitare, insa castiga detasat in momentul rabatarii banchetei, ajungand la 1630 litri. Hibridul, datorita spatiului necesar acumulatorilor are doar 383 litri disponibili in portbagaj, in timp ce bancheta spate nu este mobila.
Feeling-ul oferit de noul Mondeo depinde foarte mult de masura in care esti obisnuit, ca sofer, sa interactionezi cu masina. Si evident, tot intru comparatie, depinde cat de mult ti-a placut Mondeo, generatia precedenta. Pentru ca, din punctul meu de vedere, desi noul MOndeo este de departe mult mai rafinat decat predecesorul, si-a pierdut din farmecul pe care-l oferea acesta din punctul de vedere al manevrabilitatii. Asta datorita sistemelor de siguranta activa, care uneori interfereaza mai mult decat ne-am dori sau mai mult decat suntem obisnuiti. Repet, este punctul meu de vedere, propriu si personal, probabil multor clienti li se va parea mai interesant ca directia sa preia controlul in incercarea de a readuce masina pe trasa considerata de computer ca fiind ideala, in pofida faptului ca soferul a decis ca doreste sa parcurga o anumita distanta fix pe axa drumului. Evident, noul Mondeo nu va smulge volanul din mana soferului, insa va incerca sa-i sugereze directia optima de deplasare. Din nefericire nu a fost programat sa ia in calcul perenele gropi din carosabilul romanesc, urmele de noroi lasate de utilaje, cainii vii/morti sau carutele nesemnalizate din trafic.
Desi oferta de motorizari este vasta, punctele de atractie ale noului Mondeo,pentru Romania, sunt 1.5 litri EcoBoost, 2.0 turbo-diesel si evident, hibridul.
Acesta din urma are si un nivel de emisii demn de invidie, numai 99 gr/km de CO2, de fapt unicul din oferta care are emisii din doua cifre.
Avem de-a face cu un hibrid provenit din vechea scoala, cu o transmisie CVT care deseori tipa alarmant si cu un comportament sub cel al celorlalte doua echipari mentionate, in parte datorita transmisiei, in parte datorita modificarii centrului de greutate datorita amplasarii acumulatorilor. Comparat cu 1.5 l EcoBoost si 2.0 TDCi, este cel mai „cuminte”, dar si cel mai economic, oferind un consum mediu de 6,1-6,5 l/100 km, in regim de sarcina maxima si condus necrutator.
Chiar daca echiparile turbo-diesel vor asigura cam 60% din vanzarile noului Mondeo, motorizarea care insufleteste cel mai bine masina si o pune cel mai bine in valoare, este 2.0 l EcoBoost, care ofera 240 CP. Aceasta, chiar daca nu are emblema rosie, vine exact cu motorizarea care echipeaza hot-hatch-ul Focus ST.
Ford Mondeo vine cu o vasta gama de tehnologii incorporate, cele mai multe de siguranta activa. Aicii si-au facut loc in oferta fel si fel de bunatati care ii vor entuziasma pe pasionatii de gadgeturi, precum franarea de urgenta automata, detectarea pietonilor, centurile de siguranta prevazute cu airbag, care in caz de impact se activeaza si se umfla, pentru a reduce sarcina de apasare asupora corpului,dar si Sistem navigatie SYNC Gen II, display 8” cu touch screen, 9 difuzoare, radio SONY,comenzi audio pe volan, Bluetooth / Voice Control (limba engleza), conexiune USB, volan incalzit, hayon actionat electric, faruri adaptive LED, geamuri fumurii,sistem parcare paralel si perpendicular.
Plaja de preturi din oferta de pre-lansare pentru noul Ford Mondeo se intinde de la 24.300 € pentru echiparea Trend, motorizare 1.5 l EcoBoost, transmisie manuala cu sase trepte, 5 usi si ajunge la 31.300 € pentru 2.0 l Ecoboost, echipare Titanium, transmisie anutomata cu sase trepte, station-wagon, in timp ce echiparile diesel pleaca de la 24.550 si ajung pana la 30.800 €.Toate preturile contin TVA.
Credit foto: Dragos Savu