Citroen C-Elysee – pentru inginerul din tine!

Cei din alianta PSA au avut un gand tare ciudat: sa facem doua masini identice, care sa difere doar la nivel de elemente de design minor, sa coste aproximativ la fel si sa aiba cam aceleasi performante. Daca vreti, diferentele dintre cele doua modele sunt cam ca acelea dintre Dacia 1310 L si 1310 TLX. Care ar fi ideea? PSA isi imagineaza ca au niste clienti atat de fideli, incat indiferent de ce buget vor dispune, vor ramane in cadrul familiei in care au intrat. Si daca la Peugeot aceasta idee are cat dee cat sens, in cazul Citroen, unica directie in care se  indrepta un fost client era cea opusa reprezentantei franceze. Alianta ajuta in acest sens Citroen, oferind din fiabilitatea Leului Francez, insa nu renunta la spoiala premium pe care o au unele modele.
Citroen C-Elysee este dealtfel primul venit in familia de gemeni, asta pentru ca 301 a mai avut nevoie de aproximativ 4.000.000 kilometri de teste pana cand PSA a decis ca este gata de livrare.

Citroen C-Elysee

Cat de diferite sunt cele doua modele? Nu prea sunt. Diferenta principala este ca pe unul il cheama Citroen, despre care vom vorbi acum, celalalt este Peugeot 301 si l-am descris aici.

Trebuie mentionat inca de la inceput, ca C-Elysee este destinat clientelei cu buget redus, ridicand pretentii in segmentul in care lider incontestabil este Dacia Logan II, urmat de Peugeot 301, Skoda Rapid, mai putin fratele spaniol SEAT Toledo, aflat la concurenta umar-la-umar cu Chevrolet Aveo, ambele modele dispunand de o comunicare atat de proasta incat par a fi inexistente in Romania, mai ales ca pe strada nu le intalnesti prea des, ca sa-ti poti da cu parerea.

Revenind la Citroen C-Elysee, am avut in teste versiunea medie de echipare, Seduction, echipata cu unitatea de 1.6 litri benzina, un VTi de 115 CP, care este totodata cel mai puternic motor disponibil pentru acest model. Cuplul motor este unul discret de tot, masurand doar 150 Nm, fiind oarecum in aceeasi nota cu puterea mica de care dispune „cea mai puternica varianta de motorizare”.
Probabil ca ati inteles deja dion cele cateva randuri, ca nu sunt un mare fan al marcii Citroen, iar modelul C-Elysee nu a reusit mai deloc sa-mi schimbe impresiile. Motorul mi se pare lipsit de vlaga, plafonat, semn ca low-budget nu este de nicio culoare sinonim cu vreo urma de performanta, iar consumul, enuntat de producator, adica 6,5 l/100 km, in regim mixt, mi se pare usor departe de realitate. Intr-un trafic normal, petrecut in regiunea Bucuresti-Ilfov, consumul inregistrat (vezi si galeria foto) a fost de 11,2 l/100 km, fara a abuza in vreun fel de masina care oricum nu poate fi abuzata pentru ca nu te imbie deloc la asa ceva (vezi si viteza medie, adica 25 km/h).
Transmisia manuala, cu cinci trepte, este atat de clasica incat orice as scrie despre ea ar fi fost deja scris de 100 de ori.

Am lamurit asadar momentul motor-consum-performante si am tras concluzia: C-Elysee este un concurent strict in gama low-budget, unde motorizarile liderului de segment Dacia Logan, nu emit nici ele mari pretentii.

La capitolul design, exterior, exista un deja-vu, daca ai vazut deja Peugeot 301. In afara unor elemente minore: grila fata, modelul de jante cu inscriptia marcii, vaga linie diferita a farurilor, la fel de vaga cu cea a lampilor spate si proiectoarele de ceata usor diferite, 301 si C-Elysee sunt ca doua picaturi care au cazut din aceeasi pipeta. Nu avem un design care sa rupa gura targului, dar hei! nici competitia nu are asa ceva!

In interior, liniile de baza sunt de asemenea identice, insa C-Elysee are cateva elemente cu tenta mai nobila, un design diferit, (nu neaparat mai frumos decat al fratelui 301) la nivel de consola centrala si sistem multimedia. Privind per ansamblu intreg segmentul, dupa care as arunca o privire strict pe modelele despre care am vorbit, punctand pe acesta, ultimul, C-Elysee, as putea crede ca:
– segmentul sedanurilor mici este creat pentru angajatii din sectorul bugetar.
– daca Logan este destinat muncitorului, Peugeot 301 vine ca o manusa pentru inginerii din fabrica, in timp ce seful de sectie isi duce corpul la munca intr-un Citroen C-Elysee.
-existenta acestui segment auto da sperante dealerilor de masini second-hand.
– daca trebuie sa-ti cumperi un vehicul din acest segment, ai grija sa alegi o culoare vesela: te va ajuta cand vei privi pe fereastra catre parcarea din fata blocului.
– tot la capitolul „daca trebuie sa-ti cumperi un vehicul din acest segment”, e de preferat sa investesti intr-un diesel. Astfel vei putea, in discutiile in contradictoriu cu prietenii, sa ai macar argumentul consumului de carburant, in favoarea ta.

Pretul unui Citroen C-Elysee, 1.6 VTi, echipare Seduction, este de 13.293 €, in timp ce versiunea de baza pleaca de la 11.202 €. Nu ai vrea insa versiunea de baza, deoarece chiar si intr-un Seduction te simti mereu frustrat de cate ceva ce nu este acolo unde ar trebui sa fie. Asta ca sa ma exprim plastic. Altfel spus, decat sa dai 11.202 € pe un Citroen C-Elysee entry-level, mai bine iti cumperi un Logan II super echipat. Cu un Seduction treaba sta altfel, cam asa cum am ilustrat-o mai sus: esti inginerul, intr-o fabrica cu multi muncitori.

COMMENTS

  • fanel gigel

    Fain si la obiect. CItroen C-elysee, un alt automobil destinat aceluiasi gheorghe lipsit de viata, d-ala otravit de o nevasta grasa si eventual urata, sigur guraliva si vesnic nemultumita, cu ceva copii absolut mediocrii, cu un job trist, cu un venit deloc stralucitor, unul d-ala care nu este cu adevarat mai presus decat amicul de la etajul 5, grasul care bea bere la pet si joaca la casa de pariuri visand lozul cel mare. A, si musai, omul umbla vara in slapi si pantaloni scurti, cand se duce pana la colt sa cumpere ceva de rontait. Un automobil care ma face constient brusc de poluarea planetei cu produse industriale inutile. Un automobil dintr-o clasa de automobile care nu ar trebui, din start, sa existe.

    • Boss

      Pseudonimul tau (fanel gigel) spune tot despre tine ….chiar si felul in care gandesti.Legat de masina …nu e wow dar e o masina decenta .dar hei in „need for speed „unde conduci tu, proabil ai masini foarte potente ,pana cresti mare. si vei conduce o masina adevarata probabil vei gandialtfel

  • Ma bucur ca ai punctat tu, eu deja fiind incadrat in categoria „gura pacatosului adevar graieste” si oarecum ostracizat din aceasta cauza. Noi sa fim sanatosi si sa avem parte de masini bune!

  • POC

    Eu umblu cu un C-Elysee 1,6 Hdi adus la 116 CP de 4 ani. fac autostrada-Italia des,cu bani putin.e OK la confort,spatiu,costuri,e o masina foarte robusta. Probleme Zero.Facand autostrada IT-RO des,am preferat un C-Elysee nou,in loc de un SH nemtesc mai premium de 5 ani. pe ceva nou te bazezi. Si as repeta alegerea facuta

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.