DRIVE TEST: Peugeot 301 1.6 HDi 92 CP

Peugeot 301 este o alternativa nitelus mai scumpa fata de Dacia Logan, insa cu mult mai ieftin decat Skoda Rapid. Leul Francez nu face rabat la calitate si nici nu a redus drastic nivelul dotarilor, cum se intampla in curtea concurentei, 301 putand deveni un jucator important pe piata.

peugeot-301_1

Bun, Peugeot a realizat ca nu poate ocupa un loc important pe piata numai cu hatchback-uri si coupe-uri, lasand la o parte strutocamilele cu care ne-a obisnuit deja, gen 3008 sau segmentul mini, unde 107 a fost salvat doar de vanzarile de flote. Sa recunoastem, Peugeot, desi fabrica masini bune, are probleme cu designul, reusind sa baleieze cu gratie de la modele atat de frumoase incat pun in umbra creatiile germane din segment, pana la modele care au ramas in istorie ca puncte de referinta din categoria „asa NU!”.

Peugeot 301 este undeva la mijloc. Trecand peste faptul ca seamana atat de bine cu Citroen C-Elysee (sesizati ironia, nu-i asa?), mai este un singur amanunt care poate fi spus despre model si care sa ramana in sfera amanuntelor definitorii: nu este atat de urat pe cat se astepta lumea de la un sedan Peugeot.

Peugeot 301 nu a fost creat sa rupa gura targului in vreo directie anume. E un vehicul low-budget sau cel putin, are pretul atat de jos, cat poate fi, in conceptia francezilor si a Uniunii Europene, considerat un vehicul low-budget. Pentru ca nu e atat de ieftin si nici nu intra in categoria Daciei, desi se vrea un concurent in vanzari al acesteia.

Peugeot 301 nu este nici frumos, nici urat. Comparat cu berlinele din aceeasi clasa, dinaintea sa, da, e chiar frumos. Comparat cu 508, e cam tot pe acolo, insa mai mic, evident. Nu este o masina dupa care intorci capul, pentru ca nu-ti trezeste nicio emotie. Dar cand auzi ca e un Peugeot, ti se intipareste in minte, pentru ca este unul dintre putinele care nu ti-a lezat retina in vreun fel. Nici in mod neplacut nici in cel de wow, ce masina a trecut!

Ideea de a concura Dacia pe pietele Europei a aparut demult in mintea francezilor de la PSA, insa in momentul in care Alianta a decis ca 301 ramane unicul model sedan de clasa mica cu adresare catre segmentul de buget redus. Aceasta decizie a scos 301 din cursa, plasandu-l in cea cu Skoda Rapid, cel mai nou sosit in segment si cu adresare europeana. Am exclus C-Elysee deoarece pretentiile celor de la Citroen raman acelea de marca premium si nu mai joaca in aceasta liga sau cel putin asta cred ei.
Revenind la ideea de a fi o alternativa pentru Dacia Logan, Peugeot  301 poate fi privit si din acest unghi, deoarece pretul nu este chiar atat de ridicat pe cat s-ar astepta unii, adica la 11.908 € cat costa un 301 de 92 CP, 1.6 HDi este comparabil cu cel al Daciei Logan in versiunea de top Laureate, care pleaca de la 11.200 € si poate ajunge la 12.350 €. Asta si pentru ca Peugeot 301 1.6 HDi 92, in echiparea Allure, costa 13.708 € si in plus, low-cost la francezii de la PSA nu este similar cu low-cost-ul celor din Alianta Renault-Dacia.

Motorizarea pe care am testat-o este  1.6 HDi, un motor intalnit pe o sumedenie de marci si modele, semn ca TDI-ul german a ajuns istorie fata de HDi-ul francez.
Pentru Peugeot 301 asta inseamna 0-100 km/h in 11,3 secunde si o viteza maxima de 180 km/h, un cuplu motor de 230 Nm, disponibil de la 1.750 rpm. Consumul mediu, enuntat de producator, este de 4,3 l/100 km, insa personal, intr-un trafic preponderent urban si fara a menaja sau a suprasolicita masina, am obtinut un fix de 7,4 l/100 km, repet, indiferent de stilul in care am condus si cu aerul conditionat pornit mereu. Cine afirma ca in trafic urban a obtinut un consum de 4,1 l/100 km, ori minte, ori nu si-a notat consumul real si a dat „din carte”.

Motorul este flexibil si are un demaraj bun, parand a fi mai nervos decat 1.5 dCi-ul clasic de la Logan, insa diferentele nu-s atat de mari incat sa aiba sens sa le notez. In termeni populari, cele doua motorizari sun „cam pe acolo”.
Un minus, pe care l-am pus pe seama reducerilor de cost, este cutia de viteze clasica, in cinci viteze, manuala. Cel putin pentru deplasarile mai lungi, a sasea treapta ar fi fost un plus binevenit si totodata relaxant pentru motor.

Peugeot 301 castiga mult in privinta spatiului de depozitare, avand avantajul portbagajului. Aici incap 506 litri, daca ai turna apa, ceea ce habar nu am cat inseamna in geamantane, insa e suficient. Vechiul Logan avea 510 litri, in timp ce noul are tot 510 litri, daca e sa citez anumite publicatii auto, in timp ce pe site-ul oficial Dacia, acest amanunt nu  mai este publicat, ceea ce ma duce cu gandul ca volumul portbagajului modelului Logan 2 a scazut fata de Logan 1.

Interiorul Peugeot 301 este destul de auster, caci pana la urma trebuie sa sealinieze in segmentul low-cost si scaderea pretului se face cu niste renuntari si sacrificii. Insa cand vorbesc de austeritate, nu ma refer la cea din Dacia si nici macar pe departe la cea dintr-un produs din familia Skoda-VW-SEAT. Nu, este o asuteritate placuta, confortabila si pertinenta, unde nu se confunda notiunea respectiva cu saracia.
Materialele sunt de buna calitate, placute la atingere si cu imbinari si finisaje corespunzatoare. Reducere de pret nu inseamna reducere de calitate!

peugeot-301_15
La acest nivel de echipare, Allure, avem patru geamuri electrice, instalatie automata de aer conditionat, computer de bord cu afisaj deasupra consolei centrale – in stilul Aliantei PSA, volan si levier schimbator de viteze imbracate in piele, radiocd si promisiunea ca va obtine mai mult de trei stele Euro NCAP. Si daca modelul autohton Dacia Logan nu poate fi batut la capitolul pret, poate doar la cel al calitatii, in privinta modelului ceho-german Skoda Rapid, lucrurile stau diferit, fiind cu 4000 € mai scump, fara a se justifica in vreun fel aceasta diferenta enorma de pret fata de Peugeot 301, la un nivel de echipare similar.

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.