Mai mult de jumatate din numarul masinilor vandute in Europa apartin clasei compacte.
Din cauza nenorocitei cize mondiale, mai toti producatorii auto isi concentreaza eforturile pentru a produce masini care sa insemne pentru client costuri mici de achizitie, costuri mici de intretinere, consum scazut, cat mai mult spatiu interior, taxe reduse si manevrabilitate/versatilitate maxima. Luand aceste deziderate ca fiind de baza, Mitsubishi Space Star este din start o cauza pierduta. Sau, ca sa folosesc o exprimare mai putin categorica, Mitsubishi a irosit o sansa, nereusind sa satisfaca toate aceste cereri, desi putea. Au ramas in urma goluri la capitolele pret de achizitie, consum de carburant, costuri de intretinere (asta pentru ca service-ul Mitsubishi este orice in afara de ieftin). Si daca e sa parafrazam celebrul noblesse oblige, un vehicul de clasa A, aflat cu varful piciorului in interiorul clasei B, este iarasi, orice in afara de nobil.
Mitsubishi Space Star intra asadar intr-o competitie in care, cel putin teoretic, ar fi trebuit sa arunce pe masa patru asi, pastrand vreo trei in maneca. Aici se gasesc deja nume ca Hyundai i10, Nissan Micra si triumviratul Skoda Citigo/SEAT Mii/Volkswagen up!
Daca judecam Space Star prin prisma spatiului interior, exceptand poate portbagajul, japonezul isi bate concurenta formata din cei trei gemeni, Skoda Citigo/SEAT Mii/Volkswagen up! si in plus, in anumite tari, vine cu o garantie de opt ani. La acest ultim capitol ii bate si pe coreeni, care ofera astazi o garantie extinsa la sapte ani.
Insa la capitolul calitate, Space Star sufera vadit in fata celorlalti, nemaivorbind de faptul ca de departe, toate celelalte variante (exceptand Hyundai i10 pe care nu l-am testat), sunt mai placut de condus.
AutoCool a avut in teste o varianta „extra” Space Star Intense, dotata cu motorul in trei cilindri, de 1,2 litri si transmisie automata CVT (Continues Variable Transmission). Despre cutia de viteze pot spune ca ofera aceeasi senzatie pe care am intalnit-o doar la Toyota, in primele sale incercari de CVT. Ca sa fiu scurt si deloc malitios, o senzatie deloc placuta, de tipul „motorul se tureaza, dar de ce, caci stam aproape pe loc!?” Interesant la aceasta transmisie este faptul ca japonezii au optat pentru dotarea suplimentara a masinii cu o pozitie „L”, care ar trebui sa ajute masina in cazul in care are de abordat o panta foarte abrupta sau ar ramane impotmolit pe undeva. N-am testat pozitia in sarcina, insa reduce turatia dramatic, dand semne ca ar fi utila in cazuti extreme.
Cat despre Ds, care este un fel de „Sport”, da, asigura senzatii… Intense.
Daca reusesti sa te familiarizezi cu stilul de condus necesar abordarii unui trafic de zi cu zi, Space Star devine o provocare. Caci la fel ca la un vehicul hibrid, trebuie sa stii sa-l conduci, sa-l simti si sa-l exploatezi atunci cand trebuie. Destul de dificil. In speta, lipsa de experienta la volan, aduce cu sine numai dezavantaje in relatia cu un Space Star 1.2 CVT.
Consumul inscris cu generozitate pe autocolantele exterioare, de 4 l/100 km, este ceva ce cu niciun chip n-am reusit sa realizez, in ciuda celor 27 de ani de soferie pe care-i am. Interesant este ca mergand cu ochii pe becul de economie, care se stinge ori de cate ori apesi acceleratia mai hotarat, cu doi oameni in masina, cel mai mic consum pe care l-am obtinut a fost de 6,6 l/100 km, in trafic combinat. Renuntand la companion, consumul a scazut cu 1-1,2 l/100 km, reusind pana la urma o medie (un minimum istoric!) de 5,8 l/100 km. Atat! 4 l/100 km…un vis frumos. Si scriu asta indiferent daca imi voi atrage sau nu, antipatia Mitsubishi Romania.
Privind masina din punctul de vedere al aspectului exterior, pare un fel de Spark deghizat. N-asputea afirma ca este mai placut privirii decat cei trei crai germano-ceho-spanioli, insa cu putina ingaduinta este mai dragut decat Spark- penultima generatie.
In schimb, Space Star nu se dezminte la capitolul spatiu interior. Doi adulti cu dimensiuni generoase au suficient spatiu interior, atat pentru picioare cat si in inaltime.
Insa la abordari mai curajoase ale virajelor, masina devine nesigura si prezinta un ruliu suficient de mare pentru a-i aduna la un loc pe ocupantii sai.
Varianta Intense este insa intensa si la pret. 15.190 € cu TVA inclus, atat costa masinuta asta, unde la capitolul „optionale” este trecuta doar vopseaua metalizata, care costa 200 €. Evident, prin programul Rabla, masina costa „doar” 12.250 €, reusind sa ofere un pret care-l scoate dion start din cursa cu competitorii. Nu merita sa catalogam
inca de pe acum masina in acest mod, deoarece vorbim despre un pret de lansare, insa cu siguranta Mitsubishi Romania
isi va revizui politica de vanzari si implicit de preturi, altminteri modelul Space Star va inregistra masini inmatriculate in tara noastra doar la nivelul angajatilor companiei, respectiv masini pentru parcul de presa.
Concluzii:
tinuta de drum corespunzatoare unei masini ieftine
Space Star devine zgomotos la viteze de peste 80 km/h
consumul de carburant este departe de ceea ce promite brosura
echiparea la nivelul superior este pe masura masinilor din clasa superioara
spatiu interior generos
Iata si fisa tehnica a modelului:
Space Star 1.2 CVT Intense
Principalele caracteristici tehnice
Dimensiuni – lungime x latime x inaltime 3710 x 1665 x 1490 mm
Caroserie – nr. locuri Hatchback, 5 usi – 5 locuri
Transmisie Automata de tip CVT INVECS III
Motor – Tip / nr. cilindri / nr.supape 1.2L DOHC / 3 in linie / 12V MIVEC
Capacitate cilindrica 1193 cmc
Putere maxima KW (CP) 59 (80) / 6000 rot/min
Cuplu maxim 106 Nm / 4000 rot/min
Viteza maxima 173 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12.8 s
Combustibil Benzina fara plumb EURO 5
Consum (extraurban/ urban/ mixt) 4.1 / 5.5 / 4.6 l / 100 km
Emisii CO2 (extraurban/ urban/ mixt) 96 / 126 / 107 g/km
Dotari standard – pachet optiuni A87
• Bare de protectie fata / spate in culoarea caroseriei EXTERIOR
• Faruri halogen cu geam clar si reglare pe inaltime / lumini de zi
• Proiectoare de ceata
• Lampa ceata spate
• Eleron cu lampa stop integrata
• Manere exterioare usi in culoarea caroseriei
• Jante din aliaj usor de 15” cu pneuri 175/55 R15
• Oglinzi exterioare reglabile electric si incalzite in culoarea caroseriei
• Bancheta cu spatar rabatabil orizontal asimetric 60:40 INTERIOR
• Consola centrala pe podea cu suport de pahare (2xfata si 1 spate) si priza 12V
• Geamuri cu tenta verzuie
• Manere usi interioare fata cromate si ornamente argintii pentru gurile de ventilatie
• Parasolar sofer cu oglinda integrata
• Scaune fata cu spatar rabatabil orizontal
• M20 – Polita portbagaj
• Q39 – Lampa portbajag
• Computer de bord CONFORT
• Geamuri fata / spate actionate electric
• Servodirectie electrica + volan reglabil pe inaltime
• Volan imbracat in piele / schimbator de viteze imbracat in piele
• Senzor de ploaie si senzor de lumina
• N77 – Geamuri fumurii (lateral spate si luneta)
• J36 – Radio / CD player LW/MW/FM cu 4 difuzoare, mufa auxiliara si port USB – QX2
• QX7 – Inchidere centralizata cu sistem inteligent de operare fara cheie (KOS) si buton de pornit/oprit motorul
• K38 – Scaun sofer reglabil pe inaltime / K31 – scaune fata cu incalzire
• R13 – Aer conditionat automat cu filtru de polen
• Airbag frontal pentru sofer si pasager cu optiune de deselectare, airbaguri laterale si de tip cortina SIGURANTA
• Imobilizator electronic
• Sistem de franare cu ABS (Anti-lock Braking System); EBD (Electronic Brake-force Distribution) si BA (Brake Assist)
• Semnalizare vizuala pentru franarea de urgenta (Emergency Stop Signal)
• ASC si TCL sistem de control al stabilitatii si tractiunii / Hill Start Assist System: asistenta la pornirea in rampa
• Sistem ancore ISO-FIX (x2) pentru bancheta
• Tetiere fata / spate (2+3) reglabile pe inaltime
• Kit reparatii roti
PRET *
*Optional: vopsea metalizata – 200 EUR (fara TVA) 12.250 eur (fara TVA)
15.190 eur (TVA inclus)
Prin programul Rabla** 12.252 eur (TVA inclus)
** Pretul include contravaloarea unui tichet (6.500 lei) din programul „Rabla 2013” si oferta Mitsubishi aflata in derulare. Pretul poate suferi modificari in functie de evolutia cursului RON-EUR la care se calculeaza valoarea tichetului Rabla.
Garantie: 60 de luni, in limita a 150.000 km (doar dupa 24 luni de la data de inceput a garantiei)
Prezenta lista cuprinde selectiv cele mai importante echipamente si dotari ale masinii.
Livrarea autovehiculelor se face numai dupa confirmarea platii integrale in contul vanzatorului si indigenizarea acestora conform legislatiei romane.