Hyundai nu mai este o surpriza pentru nimeni, chiar daca fanii masinilor germane, repeta obsesiv in fata calitatilorevidente ale masinilor coreene: da ma, dar e doar un Hyundai. Sau ce ma, vrei sa spui ca un Hyundai poate fi vreodatamai tare ca un Volkswagen?
Ei bine, sunt momente in care masinile produse de Hyundai sunt cu mult deasupra suratelor din segment, de provenienta germana, alteori dau cate un chix lamentabil, desi de cele mai multe ori vorbim doar de o anumita pozitionare a celui care trage concluziile. Ceaa maai mare problema in acest razboi, vine din partea designului, adica aceea care de fapt, are o pondere de 80% in momentul in care un client isi alewge op masina. Pentru ca, sa fim seriosi, in afara noastra, a celor care scriu in presa auto, nimeni nu isi cumpara o masina pe considerente de tipul: este extraordinar de economica sau are un motor cu caracteristici fulminante, ci primul citeriu, cel hotarator, este aspectul. O masina daca este frumoasa si place, se trece la punctul doi: pretul.
Hyundai i20 1.1 CRDi sta bine la acest aspect. Coreenii au renuntat la designul caracteristic, care facea ca masinile lor sa arate de parca au iesit de pe masa delucru al unui desenator de hentai-uri si s-au aliniat catre designul european, care, indiferent de ce spune lumea, ramane cel mai reusit si se vinde cel mai bine.
Hyundai i20 arata ca o masina europeana, se incadreaza perfect in cerintele europene de moment, ofera un motor mic, de 1,1 litri, care se incadreaza intr-o plaja civilizata de taxe, are dimensiuni reduse, deci se poate folosi cu succes intr-o tara unde infrastructura a fost mereu ultima grija si strazile sunt inguste si insuficiente, dar si intr-o Europa unde aglomerarile urbane raman un cosmar cand vine vorba de parcarea vehiculului. In plus, dieselul, care este un fetish de asemenea strict european, coborat la cei 1120 cmc, vine ca o manusa, cand trebuie sa ne raportam zilnic la un cos de cumparaturi tot mai sarac. Cam asa ar suna enuntul modelului testat, Hyundai i20 1.1 CRDi. Sa vedem cate dintre aspectele care conteaza se regasesc cu adevarat in hatchback-ul de segment B.
Motorul, care are „doar” 75 CP, disponibili destul de sus, adica pe la 4.000 rpm, se vrea, inca de la prima vedere unul economic. Despre faptul ca este puternic, nu mai incape indoiala. Iar ca un argument pentru aceasta afirmatie, ar trebui sa ne uitam doar vreo 15-20 ani in urma, cand un motor diesel care sa produca 75 CP, avea musai 2000 cmc.
Cuplul motor, de 175 Nm la 1.750 rpm, nu este unul care sa rupa gura targului, intr-o lume in care despre un cuplul motor decent vorbim incepand de pe la 250 Nm, insa 175 nm proveniti dintr-un 1,1 litri, care trebuie sa miste o masa totala de numai 1155 kg, parca incepe sa insemne ceva.
Te astepti ca aceste date sa transforme Hyundai i20 1.1 CRDi intr-un mic bolid, insa nu este deloc asa. Pentru a atinge 100 km/h, masina are nevoie de aproape 16 secunde. Adica suficient timp pentru ca un artist precum Eminem sa rosteasca 101 cuvinte sau un SSC Ultimate Aero sa atinga 200 mph, adica aproape 322 km/h.
Consumul, celalat punct forte, cel enuntat de producator, este de 3,8/4,6 l/100 km, in regim mixt, respectiv urban. Ciudat, deoarece in acelasi regim, adica mixt, respectiv urban, in cele trei zile de testare corespunzatoare, computerul de bord a inregistrat cifra de 7,4 l/100 km, in conditii normale de exploatare si mai ales, pe timp de vara, cand temperaturile exterioare faciliteaza obtinerea de bune rezultate de consum.
Un plus in ceea ce priveste ansamblul motor-transmisie, este cutia de viteze manuala, cu sase trepte, mai rar intalnita in acest segment, unde producatorii ne-au obisnuit cu clasicele cinci trepte.
Designul, asa cum am punctat inca de la inceput, este unul modern si cu iz european, placut, fara a stabili insa vreo piatra de hotar in industrie, nici macar in segment.
Cat despre interior, trebuie spus doar ca da, doi adulti au loc suficient in fata, in timp ce pe bancheta spate mai incap lejer inca doi. Acesta este un mare plus in segment si nu numai.
Materialele folosite la interior nu sunt neaparat cele mai scumpe sau mai nobile, se inscriu insa in categoria decent pentru un pret decent.
La interior exista un minus care nu imi da pace. Nu este neaparat un aspect important, insa este in mod clar unul neplacut. Este vorba despre sistemul de reglare al oglinzilor, din interior. Tija aceea metalica, lipsita de orice urma de bun gust si modernism, este demna de o masina de epoca, nu de un Hyundai i20 facelift din secolul 21. Nu cred ca acel sistem arhaic se mai regaseste pe vreun model din clasa.
In rest, ergonomia scaunelor, amplasarea comenzilor, sunt toate cinstite si decente. Chiar si spatiul din portbagaj este unul decent, 295 litri, chiar daca nu este in top 3 al clasei.
Interesant este insa celalat aspect care determina definitiv un cumparator sa-si aleaga o masina. Hyundai i20 1.1 CRDi, in varianta testata, adica Comfort+, costa (dupa aplicarea tuturor artificiilor de marketing, specifice Hyundai Romania), 11.499 € cu TVA inclus. Si acest pret bate tot ce misca in segment, pana la Dacia Sandero, care conduce detasat, in varianta 1.5 dCi si costa doar 9.800 €.
Vrei-nu vrei, Hyundai i20 1.1 CRDi are un singur competitor serios in acest segment, in afara Daciei, si anume mentalitatea romaneasca, care cere ca masina sa fie musai germana. Insa anii de criza incep sa modifice mentalitatile arhaice.
Concluzii: modelul testat este unul decent,cu suficiente dotari care sa incline balanta in favoarea sa si sa compenseze diferenta de pret dintre liderul segmentului si el. Consumul inregistrat in test nu trebuie sa sperie pe nimeni. Nu am condus neaparat economic si sunt convins ca daca ma straduiam, mai scadeam 1-1,5 l/100 km, insa nu asta a fost scopul testului. Intr-un cuvant,isi cam merita banii, comparativ cu ce e in segmentul sau, chiar daca eu continui sa afirm ca NICIO masina din clasa B nu merita mai mult de maximum 10.000 €.