Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

Cum se spune „Gutten tag!” in japoneza.

Acum un an de zile testam in premiera noul Honda Civic. N-am fost satisfacut de capacitatea motorului de 1.8 litri i-VTEC. In schimb, din punctul de vedere al designului, dotarilor, raportului calitate-pret, eram connvins inca de pe atunci, ca am in fata un concurent serios pentru regele incoronat all-time al clasei, Volkswagen Golf. Civicului insa, ii lipsea ceva. Europenii sunt si vor ramane indragostiti de dieseluri, datorita excelentei disponibilitati a acestora, tradusa in cuplul motor enorm, raportat la cilindreea relativ mica, puterea comparabila cu a motoarelor pe benzina, samd. Honda a umplut acest gol, aducand pe piata motorizarea diesel si pentru noul Civic, rezultatul fiind un adevarat Golf killer. Nu am luat in calcul motorizarea existenta inca de la aparitia modelului, acel 2,2 litri i-DTEC, deoarece stiam, inca de pe atunci, ca nu va prinde la publicul roman, asa cum n-a prins niciunde in Europa, fiind un motor mare, care atrage dupa sine taxe mari, intr-o perioada cand toti europenii dramuim si ultimul eurocent.

honda-civic-diesel_15

MOTOR
Salutam asadar aparitia motorizarii de 1.6 litri, i-DTEC, care completeaza intr-un mod logic si firesc o oferta care n-ar fi trebuit lansata fara acest element. Intreg segmentul C -hatchback, are un motor de cilindree medie, Honda n-avea.
Motorul de 1597 cmc ofera 120 CP la o turatie ridicata, de 4000 rpm, in timp ce cuplul motor este resimtit la intreaga sa valoare de 300 Nm la 2000 rpm. Interesant este faptul ca la turatii ridicate, peste 3500 rpm, aceasta motorizare nu tine pasul cu dorinta soferului, raspunsul motorului revenind in concordanta cu dorintele acestuia la turatii cuprinse in plaja celor 1500-2500-3000 rpm. In rest nu se resimte decat o turare ineficienta si inutila a ansamblului motor, cu rezultate nefaste din punctul de vedere al emisiilor poluante si al consumului de carburant.
Treaba este simpla, motorul alcatuit din aluminiu, cu pistoane special construite pentru a intampina o frictiune redusa din partea cilindrilor, are momentul motor la valori joase. La imbunatatirea acestuia contribuie si turbocompresorul cu geometrie variabila si alternatorul cu functionare alternativa, adica la nevoie.
In rest, comparat cu motorul pe benzina de 1,8 litri, 1,6 i-DTEC este pur si simplu o racheta care depaseste o caruta trasa de sase cai frumosi. Mult mai vioi, versatil si potent, n-as intelege niciodata de ce n-ar deveni, alaturi de Honda Civic, liderul segmentului C.
Transmisia manuala, cu sase trepte, completeaza armonios motorizarea, oferind trepte destul de lungi pentru ca soferul sa se poata decide asupra a ceea ce doreste de la masina, incercand totodata sa reduca efortul acestuia si afisand pe bord sagetile corespunzatoare treptelor de viteza in care ar trebui manevrat utilajul. Adica, un fel de „bai tarane, vezi ca ar trebui sa treci in treapta superioara, ca ma turezi aiurea si degeaba!”
Indiferent de modul  in care am condus masina, mai sportiv, sau decent ca la o plimbare la sosea, raspunsul acesteia, tradus in litri consumati la suta de kilometri a fost de maxim 5,7 l/100 km. Nici macar nu  mai conteaza ce scrie in cartea tehnica a masinii, consumul acesta, realizat in trafic preponderent urban, cam sparge barierele si da peste cap convenientele din segment.
Honda a adus in ajutorul soferilor, cei inca indecisi asupra treptelor de viteza si folosirea corespunzatoare a acestora, tehnologia cu care incearca sa convinga „electoratul” sa faca ce trebuie. Aceasta este cea care coloreaza in verde afisajul central al kilometrajului electronic, in cazul in care motorul este exploatat corespunzator din punctul de vedere al turatiei, corelata corect cu acceleratia, care ajunge apoi albastru, cand plaja optima este depasita. Se pare ca Honda a renuntat la culoarea rosie, aferenta modului Sport de la CR-Z, care dadea usoare accente de panica in habitaclu. Sau poate pentru ca, daca nu vezi verdele, din motive de daltonism, n-ai cum sa vezi nici rosul, nu-i asa?

COMPORTAMENT
Honda Civic 1.6 i-DTEC este cu aproximativ 50 de kilograme mai usor decat in echipare cu motorul diesel de 2,2 litri. Cu toate acestea, fata de versiunea pe benzina, Civicul diesel beneficiaza de un tuning special al suspensiei, directiei si alte fineturi, usor ajustate si aduse in concordanta cu motorizarea din dotare.
Rezultatul este un hatchback modern si functional, usor manevrabil, fara dorinte de supra sau subvirare, cu un raspuns mai mult decat decent al acceleratiei.
Vizibilitatea este buna, insa pozitia la volan este in continuare ciudata, fiind mai sus pozitionata decat ar fi normal, datorita faptului ca sub scaune se afla rezervorul de combustibil. Insa acest artificiu tehnic ajuta la atingerea unui centru de greutate aproape perfect, care atrage dupa sine un efect sporit de portanta.

DESIGN
Evident, intre Civicul pe benzina si cel cu motorizarea 1.6 i-DTEC, nimeni nu s-ar astepta la diferente de design.
In linii mari, adica in procent de peste 90%, asa este. Doua aripioare mici si aproape insesizabile, amplasate imediat sub lampile spate, in lateralele masinii, ajuta, conform spuselor mai marelui responsabil cu imaginea de la Honda Trading Romania, la reducerea emisiilor poluante cu 0,2%. Si striatiile de pe lampile spate ar aduce cu sine un efect sporit de aerodinamicitate, reducand, de asemenea, cu cateva miligrame emisiile de CO2. Si daca n-ar fi fost asa, pe liniile de asamblare Honda, n-ar fi avut niciun sens sa apara doua tipuri de lampi spate si elemente decorativ-aerodinamice suplimentare, nu-i asa?

INTERIOR
Aici nu s-a schimbat nimic fata de versiunea pe benzina, despre pozitia la volan am scris la capitolul anterior, despre ciudatul hayon care are vizibilitatea obturata, in continuare, de eleronul reflectorizant si rosu din exterior, nu mai scriu nimic, in habitaclu esti „acasa la Honda” si atat.
Mult spatiu interior, portbagaj cu spatiu de depozitare marit prin ingenioasa solutie tehnica de mutare a rezervorului, despre care am pomenit, spatii de depozitare sub scaune si bancheta spate rabatabila fractionat si independent, sunt deja amanunte ca la „mama Honda acasa”, ca sa ma exprim asa…
Iar portbagajul care ofera 477/1378 litri, cu bancheta spate in pozitie normala/rabatata, completeaza imaginea unei masini cu o versatilitate nebanuita la prima vedere.

TEHNOLOGIE
Honda a avut grija ca pe modelul  produs in Marea Britanie, la Swindon, sa inghesuie atat de multa tehnologie cat poate sa incapa. Evident, la un nivel de echipare corespunzator. Insa de la nivelul mediu de echipare in sus, diferentele scad, nu mai sunt atat de ample intre ele. Altfel spus, cine vrea sa-si cumpere un Civic, are de ce sa fie mandru la o intalnire cu prietenii care si-au cumparat Golf si au dat peste 18.000 € pe o masina net inferioara ca nivel de dotari tehnologice. Totul se sa-l configureze pe samurai de la nivelul mediu in sus.

SIGURANTA
Testat in anul 2012 de Euro NCAP, Honda Civic a obtinut cu succes toate cele cinci stele aferente gradului de siguranta oferit. La aceasta au concurat barele de protectie din portiere, airbagurile frontale, laterale si cortina, ABS, EBD, EBA, VSA, EPS, pe care le veti regasi in fisa tehnica a masinii, adica ceva mai jos.

CALITATE-PRET
Modelul testat, derivat din echiparea Sport, care costa 17.590 € (fara TVA), este versiunea Lifestyle, cu Navi inclus, avand un pret de 19.290 €, tot fara TVA.
Luand in calcul concurenta, am notat ca la acest nivel de echipare, Civic este mai bine dotat decat Golf, Ford Foocus 1.0 EcoBoost este mai mult reclama decat adevar, consumul fiind departe de cel al unui diesel de 1.6 litri, chiar daca marketingul Ford lucreaza intens la aceasta, iar 1.6 TDCi este dincolo de discutie, fiind mult prea scump.  Hyundai i30 1.6 CRDi este mai ieftin, insa plateste tribut lispei de originalitate la design si dotari. In plus, are performante sub cele ale Civicului 1.6 i-DTEC. In tarile civilizate, unde taxele auto se calculeaza in functie de emisiile poluante, Civic 1.6 i-DTEC este lider in segment, datorta emisilor de sub 100 gr/km, fiind depasit doar de Golf BlueMotion, care este dejaa extraoptiunea extraoptiunilor la VW. Per ansamblu, Honda Civic diesel este o alternativa pentru un segment dominat de Golf, Focus si Astra, inscriindu-se in top 5 al acestui segment suprapopulat de oferte, unde in partea a doua a ofertei se regasesc coreenii si Mazda 3.

Fisa tehnica Honda Civic 1.6 i-DTEC

  Motor si performante
Motor
Tip i-DTEC
Cilindree(cm³) 1597
Putere maxima (cp/rpm) 120CP / 4000rpm
Moment maxim (Nm/rpm) 300Nm / 2000rpm
Tipul combustibilului  diesel
Transmisie – Manuala
Performante
Viteza maxima (km/h)  207
Acceleratie (0-100km/h) 10.5
Consum si emisii
Consum urban (l/100km) 4.1
Consum extra-urban (l/100km) 3.5
Consum combinat (l/100km) 3.7
Emisii CO2 98 gr/km
Mase, dimensiuni si capacitati
    Mase
Masa proprie 1310-1428 kg
Masa maxima autorizata 1870 kg
Masa maxima suport bagaje plafon 75 kg
Masa maxima tractabila cu sistem de franare 1500 kg
Masa maxima tractabila cu sistem fara franare 500 kg
Incarcare, pe verticala, carlig remorcare
Dimensiuni
Lungime 4300 mm
Latime – cu oglinzi  1770 mm
Inaltime  1470 mm
Ampatament 2595 mm
Ecartament Fata/Spate 1530/1530 mm
Dimensiune anvelope   225/45 R17
Dimensiune jante  17″
Capacitati
Capacitatea porbagajului (litri)  477
Capacitate rezervor (litri) 50
Instrumente de control
Senzor de ploaie
Senzor de lumina
Comenzi audio pe volan
Computer de bord multi-informational
Afisaj temperatura exterioara
Imobilizator electronic pornire motor
Ceas digital
Inchidere centralizata cu telecomanda pe cheie
Avertizare luminoasa nivel combustibil
Avertizare luminoasa nivel scazut lichid spalare parbriz
Camera video posterioara (pentru mers inapoi)
Control automat viteza de croaziera
Sistem de monitorizare presiune pneuri
Siguranta
Tetiere active
Bare laterale , integrate in usi
Airbag frontal
Airbag lateral
Airbag tip cortina
Contact dezactivare airbag pasager
Avertizare sonora pentru centuri de siguranta cu senzor de presiune
Centuri de siguranta fata cu 3 puncte de prindere si pretensionare
Centuri de siguranta spate cu 3 puncte de prindere
Centuri de siguranta fata reglabile pe inaltime
Sistem ISOFix pentru prindere scaun copil
Sistem anti-blocare roti, la franare (ABS)
Distributia electronica a fortei de franare (EBD)
Asistare la franarea de urgenta (EBA)
Controlul tractiunii si stabilitatii (VSA)
Directie servoasistata electric (EPS)
Sistem de alarma
Exterior
Carcasa oglinzi externe in culoarea caroseriei
Bara fata/spate in culoarea caroseriei
Semnalizatoare integrate in oglinzile laterale
Oglinzi reglabile electric
Oglinzi pliabile electric
Oglinzi exterioare incalzite
Faruri Halogen
Proiectoare ceata
Jante Aliaj
Lumini de zi (DLR)
Interior
Tapiterie scaune textila
Volan imbracat in piele
Comenzi display multi-informational pe volan
Levier schimbator viteze imbracat in piele
Geamuri electrice Fata
Geamuri electrice Spate
Suport pahare
Oglinda parasolar cu iluminare sofer-pasager
Confort
Climatizare automata dubla zona
Filtru polen
Volan reglabil pe inaltime si adancime
Buzunar spate – scaun pasager
Scaun sofer reglabil, pe inaltime
Cotiera fata
Cotiera spate
Deschidere/Inchidere automata geamuri din cheie
Sistem hands free, telefon
Rabatare bancheta spate
Bancheta spate \”Magic seats\” cu dubla rabatare
Iluminare afisaj – cromatica diferita, in functie de emisiile de CO2
SIL (Shift Indicator Light) –
Functie ECON cu buton de activare dedicat
Functie auto stop
Asistenta la pornirea in rampa
Lumini de întâmpinare (functie Coming Home/Leaving Home)
Sistem audio
Radio CD Stereo (MP3/WMA)
Difuzoare Fata
Difuzoare Spate
Tweeters
Port USB
Intrare AUX ( standard 3.5 mm)

Leave a Comment


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.