Citroen C4 Cactus – deosebit, frumos, fără să înțepe!
Citroen a dat lumii o sumedenie de mașini controversate. De la stabilirea unor vârfuri în tehnologie, la stabilirea unor recorduri de urâțenie, de la vehicule aproape indestructibile, la unele cu care nu ai avea curaj sa parcurgi un drum de 400 kiloemtri, da, Citroen a știut tot timpul să iasă în evidență.
După o perioadă de „acalmie”, francezii au decis că este momentul să șocheze din nou. Și în anul 2007 au prezentat, la Salonul Auto de la Frankfurt, Citroen C4 Cactus Concept. Interesant este faptul că între concept și mașina de serie nu există diferențe foarte mari.
Construit pe platforma PS PF1, atribuită „fraților” mai mici, C3 și DS3, Citroen C4 Cactus este definit ca „SUV compact” și în afara formei sale dacă nu șocante, cel puțin deosebite, trăsătura definitorie este prezența unor controversate „Airbumps”. Amplasate lateral, supradimensionate pentru o eficiență maximă, acestea se întind pe toată lățimea portierelor și sunt realizate dintr-o combinație de cauciuc și plastic, umplut cu aer. Scopul Airbumps este de a proteja vehiculul în parcările aglomerate, unde inevitabil, un șofer neatent îți poate zgăria mașina, unde un coș de cumpărături îți poate zgâria vopseaua, unde cineva care nu dă doi bani pe ce este în jur, poate deschide portiera fix în a ta. Aici intervin Airbumos, care protejează așadar lateralul mașinii. Producătorulafirmă că „este mai ieftin să înlocuiești elementul respectiv decît manopera aferentă dintr-un atelier de tinichigerie”. Evident, nimeni nu șie încă, cât costa încluirea acestor Airbumps.
Un alt amănunt care contează, legat tot de Airbumps, este că acestea contribuie la personalizarea mașinii, putând fi comandate după placul clientului, dintr-o gamă largă de culori. Combinația cea mai reușită pare să fie însă cea de caroserie galbenă cu Airbumps, bandouri aripi și bare de protecție negre. De gustibus…
Motorizarea pe care am avut-o la dispoziție este 1.2 VTI de 82 CP, cuplată la o transmisie manuală cu cinci trepte. O configurație modestă, aș putea adăuga.
Nu ai ce așteptări să ai de la minuscula unitate în trei cilindri. Nu te vei aventura în raliu cu ea, nu vei încerca depășiri, iar conceptul de „pilot” va rămâne asociat exclusiv „pilotului automat”. Cifrele spun așa: 12,9 secunde pentru 0-100 km/h, 167 km/h viteză maximă și un foarte optimistic 4,9 l/100 km consum mixt.
Această echipare a fost realizată preponderent pentru uz urban. În mod paradoxal, am testat C4 Cactus ca fiind o mașină de familie, drept care am burdușit-o de bagaje, am așezat doi adulți în față și trei copii pe bancheta spate și am plecat la mare. Rezultatele au fost surprinzătoare. Nu numai că micul motor în trei cilindri nu a gâfâit deloc, dar Cactusul s-a comportat onorabil pe tot drumul. Încărcătura suplimentară a asigurat un mers lin, țănând amortizoarele comprimate și dacă cuplul motor ar fi fost măcar cu 20-30 Nm mai mare decât cei 118 existenți, vorbeam de o adevărată revelație. Tot surprinzător,Citroen C4 Cactus nu mi-a lăsat nicio clipă senzația că ar avea doar 1.2 litri proveniți din trei cilindri. Dimpotrivă! Și consumul înregistrat a ținut cu francezii, deoarece, în condițiile date, cu aerul condiționat pornit tot timpul, rezultatul a fost de numai 6,9 l/100 km, în ciclu mixt! Departe de cifrele oficiale, foarte aproape de realitate.
Însă, dacă îți place să fii diferit, dacă vrei șă te detalșezi de „turmă”, Citroen C4 Cactus este cu siguranță soluția optimă! Nu cred că a fost un singur cap care să nu se fi întors după neobișnuita mașină. Nu au făcut excepție nici polițiștii de la Rutieră de pe A2. Da, Citroen C4 Cactus este o mașină deosebită. Nu numai la exterior. NU!
Francezii au dus exuberanța mai departe și au realizat un interior cu tentă retro, total nonconformist.
Spre exemplu, deși modelul testat avea două scaune distincte pentru față, opțional poți comanda o banchetă. Ca pe vremuri!
Mânerele pentru deschiderea portierelor seamănă cu cele ale unor valize interbelice. Până și compartimentul de depozitare din bord imită valizele vintage.
Iar scaunele față…sunt ceva de vis! Indiferent dacă forma lor place sau nu, sunt în top 3 cele mai confortabile scaune pe care am stat vreodată!
Sunt multe de spus despre Citroen C4 Cactus. Este o mașină pe care ați vrea cu siguranță să o conduceți.
Pentru că este atât de deosebită, nu îi prevăd un viitor strălucit pe piața românească, o piață îngropată în prejudecăți și supusă unor judecăți de valoare de tip „da bo$$, dar nu e germană!” sau „hai frate, nu mai știi ce probleme avea Citroen cu suspensia hidraulică?”. În plus, deși ne place să pretindem că vrem să fim deosebiți, la achiziționarea unei mașini suntem al naibii de conservatori.
Așa că voi încheia cu cifrele referitoare la cost. Vehiculul testat, echipare Shine Edition are un preț de 19.000 euro.
Însă, Citroen C4 Cactus are un preț de pornire de 12.828 euro, TVA inclus. Pentru acești bani veți primi:
Motorizare disponibila: PureTech 82 BVM E6
Principalele dotari standard:
- ABS + REF + AFU + ESP + ASR
- 6 airbag-uri (airbag sofer, airbag pasager cu tehnologie “airbag-in-roof”, laterale si cortina)
- Directie asistata electric
- Ecran tactil 7’’
- Sistem audio MP3 cu 4 incinte acustice si comenzi pe volan
- Oglinzi exterioare reglabile electric
- Geamuri fata cu actionare electrica
- Geamuri spate pivotante
- Regulator / limitator de viteza programabil
- Bancheta 3 locuri cu tetiere escamotabile
- Faruri diurne cu LED
- Sistem monitorizare presiune pneuri
- Inchidere centralizata cu telecomanda
- Scaun sofer reglabil longitudinal si in inaltime
- Volan reglabil pe inaltime
- Stergatoare parbriz cu sistem “Magic Wash”
- Airbump® Black
- Manere exterioare usi de culoare neagra
- Torpedou deschidere superioara (Top Box)
- 1 USB + 1 priza 12V + 1 Jack
- Tapiterie Mica Grey si decor interior Stone Grey
- Tapiterie Mica Blue (23FL) *
- Jante otel 16’’ CORNER + Kit reparatie pana
* optional cu cost zero, disponibil exclusiv la comanda