BMW 116d EfficientDynamics Edition. Pentru femei alese!

Cand BMW a scos pe piata Seria 1, am fost convins ca ceva s-a stricat acolo sus la nivel de conducere in Bavaria. BMW sa fabrice un model care sa se alinieze unor masini accesibile plebei?

bmw-116d_-3
La acel moment, lumea care-si da cu parerea prin industria auto a emis judecata de valoare potrivit careia BMW Seria 1 este menit sa taie din felia de tort pe care o acaparase Audi A3, ealtfel unicul jucator premium, la acea ora, in segment.
Insa nu, BMW nu dorea asta, BMW a vrut sa taie o felie din intreg segmentul, oferind un model care sa nu concureze doar cu ceva mai exclusivistul A3 (mai exclusivist fata de Golf, evident), ci sa se impuna in fata jucatorilor grei de pe piata: revenind la VW Golf – care ramane cel mai bine vandut model in segment, Ford Focus, ca sa-i numesc pe cei doi care conteaza cu adevarat.

Pe de o parte BMW a reusit, Seria 1 fiind doar cu „ceva” mai scump decat un Golf in echipare corespunzator-asemanatoare, in timp ce mai nou-intratul A-Klasse este si el cu cativa € mai scump decat BMW-ul.
Noblesse oblige, spune dictounl, BMW tine garda sus si continua sa ramana in cadrul cercului nobil, insa cu ce pret?
Esti la fel de nobil cand conduci un BMW Seria 1, in speta cel testat de AutoCool, echipat cu un motor de 1,6 litri diesel, poti emite pretentia de premium intr-o masina care indiferent din ce unghi o privesti ramane cea pe carei-ai cumpara-o nevestei? Asta pentru ca BMW Seria 1 este destinat cu precadere unui public feminin. Si afirm aceasta indiferent de cate critici profesionale sau anti misogine imi voi atrage. Stai la o cafea pe o terasa si intreba-te, ca barbat, cu evidente pretentii de mascul alfa: ti-ai dori un Seria 1 pentru tine? Evident, daca esti genul care poarta vara, la 40 de grade, pantaloni mulati portocalii si camasa cu maneci lungi, bleumarin spre negru, da. Atunci esti in categoria care se simte confortabil si intr-un Fiat 500 vernil sau de ce nu (iarasi o sa primesc cartonase galbene), intr-un Suzuki Splash roz.
Alftel, daca te inscrii in randul masculilor alfa, un BMW va insemna ceva pentru tine daca are scrisa pe spate un numar care incepe cu minimum cifra 3.

bmw-116d_-2

Cat despre aspect, discutabil mon cher, discutabil. Controversat inca de la aparitie, acest BMW nu seamana cu BMW-urile decat vazut din fata, unde grila sub forma deja clasica a celor doi rinichi pereche, ii tradeaza originile.

Unde mai pui ca nu este in mod clar un Touring ci un hatchback cu forma primului din dicutie, insa nu este prima strutocamila fabricata de BMW! Sa nu uitam niciodata Seria 5 GT sau -dupa parerea mea umila X6, pe care continui sa-l consider un compendiu de prost gust, comparat cu X5 care este de-a dreptul divin. De gustibus…
Odata urcat in habitaclu, Seria 1 se arata in modul clasic in care te simti „ca acasa” intr-un BMW. Clasic dar nu retro si nici lipsit de functionalitate, interiorul ramane sobru, in nota caracteristica BMW. Probabil ca designerii BMW merg la piscina, alaturi de sobrii ingineri bavarezi, imbracati cu totii la costum negru si camasa alba, bermudele inflorate fiind interzise prin lege. Nu este o critica, este doar un mod de a-mi arata simpatia fata de sobrietatea excesiva a celor de la BMW.

bmw-116d_-1
Spatiul interior este generos (dupa cum se vede si din imaginea de mai sus), portbagajul avand 360 litri cu scaunele spate in pozitie normala. Cu spatarele spate rabatate (40:20:40), BMW Seria 1 ajunge la 1.200 litri capacitate. La acest capitol, al spatiului interior, BMW Seria 1 plateste tribut popularului Golf, iar la capitolul spatiu pentru pasagerii din spate, este asezat in spatele varului spaniol al Golfului, Seat Leon.
Pe ambele le bate insa cand vine vorba de calitatea materialelor din interior.

In plus, sistemul Driving Experience Control,  respecta standardul impus de BMW, care crede ca soferul este suficient de inteligent incat sa stie sa aleaga intre ele:  Comfort,  EcoPro sau Sport.

bmw-116d_-17
Una peste alta, pana acum pare strict un hatchback mai scump decat ceea ce ofera deja piata. Insa nu este asa. In afara faptului ca, potrivit presei de specialitate si partial si potrivit experientei mele proprii, BMW Seria 1 ofera o senzatie mult mai placuta la condus decat ceilalti jucatori din segment, fiind capabil sa raspunda pozitiv la usoare accese de exuberanta ale soferului, uitand parca, pentru o clipa, de acele costume negre despre care vorbeam. Unde mai pui ca din punct de vedere al consumului, 116d nu prea are rival in segment, gurile rele spunand ca un Volvo (V40 D2), este unicul care strica podiumul, depasind BMW 116d, intr-un clasament al compactelor premium care ofera peste 100 CP. Si daca e sa-l compar cu etalonul segmentului, la capitolul consum este foarte aproape de VW Golf Bluemotion, pe care insa-l bate cu 11 CP.

Si pentru ca am ajuns la cifre, sa dam si celor pasionati de ele cateva:
capacitate 1.598 cmc
putere 116 CP
consum urban/extraurban/mixt 4,4/3,4/3,8 l/100 km
emisii CO2 99 gr/km

Si pentru conformitate, nu stiu cum trebuie condus un Seria 1 cu motor 1,6 diesel, insa in regim strict urban si cu climatizarea pornita, cea mai mica cifra de consum inregistrata este de 7,4 l/100 km. Probabil din cauza numarului mare la pantof (46)! Am uitat sa precizez ca masina a stat in cea mai mare parte conectata in modul Sport.

bmw-116d_-11

Cat despre numarul 116, acesta nu inseamna neaparat ca masina face parte din Seria 1 si are sub capota un motor de 1,6 litri. Cu aceeasi terminatie veti gasi si 118d, 120d si 123d.
Cei aproape 190 Nm ai motorului de 1,6 litri fac din 116d o masina care sa nu aiba nevoie de schimbari de viteza retrograde,decat in cazul unei „depasiri in stil romanesc”, „la mustata”, in rest, pentru un mers normal, nefiind nevoie de mentinerea motorului in zona curbei maxime de cuplu. Oricum, de pe la 1.600 rpm, cuplum motor devine tovarasul de nadejde al soferului. Nu va asteptati la perfomantele unui Seria 1M, insa 116d are o acceleratie 0-100 km/h de 10,5 secunde si o viteza maxima de 195 km/h.

bmw-116d_-16
Transmisia manuala, in sase trepte, este conceputa strict pentru a asigura acel confort de rulare despre care scriam mai sus, pentru ca soferul sa nu aiba nevoie de schimbari dese de viteza, pastrand masina in limitele eficientei cuplului motor. Stiind ca nu am de-a face cu un BMW in adevaratul sens al cuvantului, adica masina la care „eficienta” inseamna putere, mai multa putere, cat mai multa putere (asa inteleg eu esenta BMW), ci inginerii au gandit 116d din alt punct al eficientei, cu gandul la „combustibil, scump, foarte scump, atat de scump incat maine va vom oferi numai masini din Seria i”, am judecat-o deci din acest punct de vedere. Si am gasit transmisia ca fiind asa cum face BMW mai tot ceea ce face: atat de aproape de perfectiune incat esti tentat sa-i cauti numai cusururi.
Bine, sa nu ma intelegeti gresit,BMW 116d ED este departe de ceea ce cred eu ca ar trebui sa insemne masina perfecta.
Este, asa cum am scris inca de la inceput, masina pe care i-as cumpara-o nevestei, daca as avea cu 20 de ani mai putin si evident mi-as permite suma. Astazi este masina pe care i-as cumpara-o fiicei mele, daca ar avea 20 de ani si cei 2 ani de experienta in soferie.
Si pentru ca veni vorba despre sume, BMW 116 EfficientDynamics Edition costa 26.040 € cu TVA. La aceasta cifra, dam pagina si constatam ca BMW Group Romania n-a vrut sa lase impresia ca Seria 1 este masina saracului bavarez si i-a adus „cateva” imbunatatiri, care au ridicat pretul la 32.724 € cu TVA. La acest pret, trebuie sa-ti iubesti tare mult nevasta, respectiv fiica, pentru a-i cumpara un BMW 116d ED. Si mai trebuie sa stii ca dai un ban dar femeia va sta in fata, iar masina are cam toate dotarile de care are nevoie un om modern. Si cinci stele Euro NCAP.

Leave a Comment


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.