Am citit într-o publicație a cărei nume nu o voi dezvălui, deși în traducere ar fi un fel de Auto Poza, că „În segmentul hothatch-urilor Renault a avut mereu un cuvânt important de spus.” Și m-am minunat. Deoarece credeam că mă pricep la mașini și mai credeam că știu și puțină istorie auto. Așadar, ia să vedem! Nu de alta, dar „E ușor a scrie versuri, când nimic nu ai a spune”… Renault și hothatch-urile!
Hatchback-ul a apărut ca idee undeva în anii ’30. De fapt, primul hatchback care respecta configurația din definiția acestui tip de caroserie a fost Citroën Traction Avant, prezentat în anul 1938. Hot-hatch, prescurtare din hot hatchback, este un derivat de înaltă performanță al unui vehicul care are evident o caroserie hatchback, prevăzută cu trei sau cinci uși. Sau măcar un derivat de perfomanță, dacă „înaltă” nu-și găsește locul în zonă.
Să revenim la istorie. Mai ales la Renault. În anul 1961, Renault aduce pe piață modelul R4. Din orice unghi ai privi mașinuța aceea, este orice în afară de hothatch. Renault a dorit un segment de piață denumit „Economy car, Supermini, Subcompact” și l-a ocupat cu Renault 4. Motorizările care au echipat Renault 4 de-a lungul vremii au fost de 0.7, 0.8, 1.0, respectiv 1.1 litri. Hothatch? Vezi foto…
În anul 1965, Renault aduce pe piață modelul R16. A fost un succes al vremii. A fost contruit pentru a concura cu mașinile de familie existente pe piață. Mulți au considerat Renault 16 ca fiind apropiat de segmentul care astăzi se numește „business class”. Însă era hatchback și definiția nescrisă a segmentului cere musai ca mașina aspirantă să fie berlină. Până în anul 1976, Rnault a reușit să ocupe piața de hatchback-uri cu modelele R4, R5, R6, R14, R20 și R30. Însă hothatch-ul continuă să nu poată fi cuprins de sintagma „În segmentul hothatch-urilor Renault a avut mereu un cuvânt important de spus.”
Dintre cele șase modele hatchback de mai sus, numai R5, a cărui apariție a avut loc în anul 1972, a avut patru variante care se înscriu în termenii definiției de „hothatch”. Este vorba despre Renault 5 Alpine, Renault 5 Alpine Turbo, Renault GT Turbo și Renault 5 Turbo, acesta din urmă (foto) având motorul amplasat central, în spatele șoferului și tracțiune spate, fiind un fel de nestemata coroanei Renault 5.
Abia în anii ’90, Renault scoate pe piața hothach-urilor, modelul Renault Clio Williams, urmat în anii ’00 de Renault Clio RS.
În anul 2002, Renault aduce pe piață modelul Megane, care da, putea fi comandat și sub formă de hatchback. A nu se confunda cu Maxi Megane, care nu este un vehicul care să poată fi condus legal pe drumurile publice, fiind destinat strict competițiilor auto.
Megane RS a fost disponibil în cea de a doua interpretare a modelului. Astfel, el se numește de fapt Megane II RS, fiind datat după anul 2002. A fost urmat de Renault Sport 225, Renault Sport 225 Cup, Renault Sport 230 Renault F1 Team R26 și Renault Sport Megane Trophy. După cum vă puteți da seama, vorbim de o sumedenie de variante dintre care multe nu au fost aproape niciodată văzute pe drumurile publice, din varii motive.
Așadar, deși Renault a fost prezent o bună bucată de timp în preajma segmentului hothatch, nu putem spune că este, așa cum am citit în Auto Poza „În segmentul hothatch-urilor Renault a avut mereu un cuvânt important de spus.”
Căci atunci, ce am putea zice depre VW Golf GTI, disponibil încă din anul 1978, chiar dacă la doi ani de la lansarea Renault Alpine? Golf GTI există pe piață fără întrerupere de vreo 37 de ani. Plus GTI-R.
Piața hothatch a fost dominată de germani, care au avut mereu reprezentanți în zonă. VW, Audi, Opel, recent BMW și depinde din ce unghi e privit, și Ford. Au fost japoneze care au intrat cu succes în segment, italieni – care au scris istorie, francezi, inclusiv Renault, britanicii cu MINI etc, dar nu, nu putem spune despre Renault că „În segmentul hothatch-urilor Renault a avut mereu un cuvânt important de spus.” Poate doar că da, „În segmentul hothatch-urilor Renault a avut un cuvânt de spus.” Ca să fim exacți, să nu ne inducem cititorii în eroare, ci eventual să-i educăm.