Noi sisteme de asistenta pentru a 3-a generatie MINI

Conectarea inteligenta intre MINI, conducator si lumea exterioara creeaza noi modalitati pentru imbunatatirea placerii condusului, extinde gama de functii de confort si furnizeaza cele mai recente servicii din domeniul infotainmentului in automobil. De la lansarea sa, MINI Connected a fost lider de piata in privinta tehnologiei din masina, avand rol de pionier in accesarea aplicatiilor si a serviciilor care deopotriva asista si destind conducatorul si pasagerii.

In viitor, modelele MINI vor detine o serie de sisteme inovatoare de asistare a conducatorului, care vor utiliza conectarea inteligenta pentru schimbul de informatii intre cel de la volan si automobil. Mai mult ca niciodata, noile functii transforma MINI in asistentul conducatorului si ofera tehnologii inovatoare de confort si siguranta.

Cand vine vorba de dezvoltarea si configurarea noilor sisteme de asistare a conducatorului, MINI exploateaza pozitia de lider mondial pe care BMW Group o detine in privinta inovatiilor in acest domeniu. De-a lungul a mai bine de 40 de ani, tehnologia conectarii a fost utilizata pentru schimbul orientat de informatii intre conducator, automobil si lumea exterioara. Inovatii precum dispozitivul de avertizare bazat pe radar (1972), primul computer de bord din lume cu afisare a temperaturii exterioare (1980), primul sistem de navigatie complet integrat de un constructor european intr-un automobil (1994) si primul sistem Emergency Call (1997) – un sistem unic si in prezent – sunt printre punctele de reper stabilite de companie in acest domeniu. Tehnologia interfetei pentru integrarea Apple iPhone in sistemul de operare MINI a fost introdusa inca din 2007. Cu incepere din 2011, functii suplimentare bazate pe online pot fi integrate in pachetul MINI Connected cu ajutorul aplicatiilor și au facut din MINI primul automobil conectat la internet din Romania.

Head-up display-ul MINI ajuta conducatorul sa se poate concentra asupra soselei prin afisarea informatiilor relevante chiar in campul vizual al celui de la volan. Cele prezentate pot fi vazute rapid si convenabil fara a fi necesara indepartarea privirii de la drum. Sistemele de avertizare de coliziune, respectiv privind prezenta pietonilor – care includ functia de franare in oras – usureaza evitarea situatiilor periculoase, in special in traficul urban. Asistarea MINI la parcare ofera confort maxim in cautarea si utilizarea spatiilor de parcare, in timp ce camera pentru mers inapoi ofera conducatorului o vizibilitate mai buna in timpul manevrelor.

Alte inovatii ale sistemelor MINI de asistare a conducatorului sunt controlul video al vitezei si distantei, care mentine automat o distanta de siguranta fata de vehiculul din fata, si sistemul de informare privind limita de viteza legala, care detecteaza si afiseaza limitele de viteza valabile pe sectiunea de drum ce este parcursa.

Aceste sistem este completat de functiile de afisare a interdictiilor de depasire si de recunoaștere a indicatoarelor rutiere. Functia de asistare digitala a farurilor permite conditii optime de vizibilitate pentru condus in timpul noptii. Acest sistem permite conducatorului sa utilizeze intreaga gama de functii ale farurilor. Traficul din sens opus si vehiculele din fata sunt inregistrate de o camera si, prin comutarea automata pe faza scurta, se evita cauzarea unor neplaceri celorlalti conducatori.

Noile sisteme MINI de asistare a conducatorului

1. Head-up display MINI

Datorita head-up displayului care va fi disponibil pentru viitoarele modele MINI, conducatorul are acces permanent la toate informatiile relevante pentru condus. Acestea sunt afisate deasupra volanului, adica direct in campul vizual al conducatorului. Aceasta inseamna ca informatia poate fi asimilata cu pana la 50% mai repede, in timp ce atentia conducatorului este concentrata acolo unde trebuie – pe drum.

Noi_sisteme_de_asistenta_pentru_a_3-a_generatie_MINI_1
In 2003, BMW Group a prezentat in premiera un head-up display la un automobil de serie. Versiunea HuD conceputa special pentru MINI reinterpreteaza principiul si, in loc sa proiecteze informatiile pe parbriz, le afiseaza pe un mic afisaj retractabil pozitionat in partea superioara a panoului de bord, intre parbriz si volan.

Head-up display-ul MINI furnizeaza informatiile importante pentru condus sub forma unor imagini color de inalta rezolutie in campul vizual al conducatorului. Schema coloristica clara faciliteaza realizarea unei diferentieri intre informatiile generale precum limitele de viteza si datele de navigatie, pe de-o parte, si avertismentele urgente, ceea ce reduce timpul de reactie corespunzator. Continutul pe care head-up displayul MINI il poate prezenta – precum viteza afisata permanent – depinde de model si echipare. In plus, conducatorul unui MINI poate configura continutul afisat pe head-up display prin intermediul sistemului de operare al automobilului.

Informatiile afisate includ viteza in cifre, instructiunile de navigatie (cu grafice cu sageti si scheme ale intersectiilor), semnalele optice pentru avertismentele de coliziune, afisarea simbolurilor pentru sistemele de informare privind limita de viteza, respectiv depașirea interzisa, precum si detalii de entertainment (posturile radio sau piesele muzicale). Afisarea graficelor pe monitorul high-resolution sunt foarte clare, indiferent de luminozitate.

In plus, spre deosebire de afisajul conventional, imaginea reflectata apare la o distanta virtuala. Aceasta inseamna ca apare clar, fara ca ochii conducatorului sa refocalizeze atunci cand privirea este mutata de pe drum pe head-up display. Intrucat nu mai este necesara mutarea constanta a privirii intre planul apropiat si cel indepartat, informatiile afisate sunt asimilate mai repede. Mai mult, pozitia afisajului poate fi adaptata in functie de inaltimea conducatorului si pozitia scaunului – astfel exista certitudinea ca are perspectiva perfecta pentru citirea informatiilor.

2. Avertizarea de coliziune si de pietoni cu functie de franare in oras

Noi_sisteme_de_asistenta_pentru_a_3-a_generatie_MINI_3
La viitoarele modele MINI, o camera multifunctionala montata pe parbriz – la acelasi nivel cu oglinda retrovizoare – este conceputa pentru numeroase sisteme de asistare a conducatorului, printre care avertizare de coliziune, avertizare privind prezenta pietonilor cu functie de franare in oras. Acest pachet permite monitorizarea electronica a automobilului din fata sau a pietonilor care traverseaza prin fata masinii. La viteze de pana la 60 km/h, sistemul franeaza automat in situatii potential periculoase si, in acelasi timp, emite avertizari acustice si vizuale. Acestea contribuie eficient la o siguranta sporita in traficul urban prin evitarea coliziunilor sau, cel putin, prin reducerea semnificativa a intensitatii impactului.

Noi_sisteme_de_asistenta_pentru_a_3-a_generatie_MINI_5
Sistemul de avertizare de coliziune, care inregistreaza cand distanta dintre MINI si automobilul din fata este pre mica sau cand diferenta de viteza este prea mare, poate fi utilizat si la viteze mai mari. Imediat ce sistemul inregistreaza pericolul unei coliziuni prin intermediul imaginilor camerei video, conducatorul primeste o alarma in doua etape. In prima faza – preavertizare – este afisat un simbol de alerta pe panoul de instrumente, dar si pe head-up display (atunci cand exista in echipare). In cea de-a doua etapa de avertizare, simbolul clipeste si este emis si un semnal acustic. Sistemul este activat automat la pornirea automobilului si poate fi oprit/pornit prin apasarea unui buton. Sensibilitatea sistemului de avertizare de coliziune poate fi configurata din meniul sistemului de avertizare MINI prin alegerea unuia dintre cele trei niveluri posibile: „early” (timpuriu), „medium” (mediu) sau „late” (tarziu). Daca este aleasa setarea „late”, un pericol detectat de sistem cauzeaza declansarea imediata a alertei sonore.

Noi_sisteme_de_asistenta_pentru_a_3-a_generatie_MINI_6
Avertizarea de coliziune este activa incepand de la 15 km/h. In functie de viteza, avertizarile acustice sau vizuale sunt asociate cu un raspuns mai rapid al sistemului de franare. Pentru aceasta, pragurile de activare a sistemului de asistare a franarii sunt reduse, iar circuitele de franare sunt pregatite. Aceste manevre pregatesc sistemul de franare pentru o franare de urgenta si ajuta conducatorul sa reactioneze cat se poate de eficient atunci cand este necesar.

La viteze de pana la 60 km/h, sistemul identifica atat vehiculele din imaginea generata de camera, cat si pietonii care traverseaza prin fata MINI. Sistemul utilizeaza datele imaginii pentru a calcula pozitia, distanta, viteza relativa si directia miscarii pietonului pentru a determina riscul de coliziune. Un semnal optic pe panoul de instrumente si unul acustic avertizeaza conducatorul cu privire la un posibil pericol.

Noi_sisteme_de_asistenta_pentru_a_3-a_generatie_MINI_9

In plus, un proces automat de franare este declansat cand exista riscul lovirii unui pieton sau cand exista pericolul unei coliziuni in traficul urban. in aceste situatii, automobilul MINI este incetinit cu o forta medie de franare. in functie de situatie, actiunea contribuie la evitarea unei coliziuni sau reduce gravitatea coliziunii.

3. Informare privind limita de viteza

Informarea privind limita de viteza este un sistem de asistare a conducatorului care identifica si afiseaza limitele de viteza maxima legale. Acesta ia in considerare si datele inregistrate de camera montata langa oglinda retrovizoare interioara si le compara cu datele stocate in sistemul de navigatie. Camera inregistreaza si ia in considerare limitele de viteza afisate pe indicatoarele rutiere si pe poduri de-a lungul autostrazilor. Indicatoarele rutiere sunt identificate atat ziua, cat si noaptea.

Pentru eficienta maxima, sistemul evalueaza si datele suplimentare cu privire la momentul actual al zilei si activitatea stergatorului de parbriz pentru a verifica limita de viteza. Aceasta inseamna ca sunt identificate restrictiile care se aplica numai in anumite intervale orare sau in conditii de carosabil ud. De exemplu, in cazul in care camera inregistreaza limitare „80 km/h in conditii de carosabil ud”, conducatorul MINI va fi avertizat despre limitarea de viteza doar daca senzorii de ploaie transmit un semnal corespunzator referitor la conditiile meteo – cu alte cuvinte, cand conditia suplimentara „ud” este indeplinita. Acelasi lucru se aplica si pentru limitele de viteza care se refera la anumite intervale orare ale zilei.

In plus, limita de viteza inregistrata de camera este comparata cu informatia din sistemul de navigatie. Acest test permite evitarea afisarilor incorecte. Limita de viteza este afisata pe panoul de instrumente si pe head-up display (daca este in echipare), unde este prezentata ca simbol grafic al indicatorului rutier corespunzator.

4. Memorarea indicatoarelor rutiere si informarea privind interzicerea depasirii

Sistemul de memorarea a indicatoarelor rutiere permite conducatorului MINI sa retina o imagine generala in ciuda multitudinii de semne pe care le intalneste. Camera frontala de pe oglinda retrovizoare interioara inregistreaza indicatoarele rutiere de-a lungul traseului, iar informatiile derivate din acestea sunt afisate in format digital pe panoul de instrumente.

Astfel, conducatorul este informat continuu cu privire la viteza maxima permisa. Sistemul inregistreaza atat indicatoarele rutiere statice, cat si afisajele dinamice aflate pe pasarelele de pe autostrazi. Viteza maxima permisa este afisata pe panoul de instrumente sau pe head-up display. Daca anumite date sunt incerte – de exemplu, pentru ca un indicator a fost deja monitorizat si nu exista informatii recente -, indicatorul rutier este de culoare gri pe monitor.

In cadrul acestei functii, sistemul de informare privind limita de viteza pentru modelele MINI este completat de afisarea tronsonului de drum cu depașire interzisa. Dupa inregistrare, aceasta informatie este afisata in aceeasi maniera ca si limita de viteza prin intermediul unui simbol de indicator rutier – pana cand simbolul se schimba sau nu mai este valabil. Sunt luate in considerare si diferentele nationale in ceea ce priveste semnele de circulatie.

Temporar, sistemul stocheaza toate datele astfel incat, dupa o scurta pauza de condus, limitele de viteza si interdictia de depasire inregistrate anterior sa fie afisate din nou. Chiar si pictogramele suplimentare, care fac referire la vehiculele grele de marfa sau la cele cu remorca, sunt identificate vizual, verificate si filtrate.

5. Reglarea vitezei si a distantei cu ajutorul camerei video

MINI subliniaza pozitia sa de lider al segmentului prin oferta de reglare activa a vitezei si a distantei. Aceasta sporeste semnificativ confortul condusului intrucat conducatorul auto nu mai trebuie sa se concentreze asupra distantei sau a vitezei. Aceasta solutie este deosebit de benefica in traficul intens sau pe drumurile aglomerate cu schimbari constante ale vitezei.

O camera frontala identifica situatiile din trafic si adapteaza viteza de condus. Sistemul poate fi utilizat la viteze intre 30 si 140 km/h si, asemenea tempomatului conventional fara functie de franare, poate fi setat pentru o anumita viteza. in plus fata de viteza predefinita, versiunea sistemului bazat pe camera video controleaza si distanta fata de vehiculul din fata in trafic fluent – o completare optima pentru un condus extrem de confortabil.

Mentinerea vitezei si a distantei necesare fata de automobilul din fata este asigurata pe drum deschis prin coordonarea controlerului motorului si a sistemului de reglare a franelor. Cand banda este libera, sistemul opereaza ca un tempomat conventional. In situatia in care camera frontala identifica un alt automobil care ruleaza cu o viteza mai mica, sistemul de control adapteaza distanta prin reglarea vitezei.

Daca sistemul este activ, el accelereaza sau franeaza moderat, pentru a mentine confortul calatoriei. In orice moment, conducatorii MINI pot interveni peste sistemul de reglare prin apasarea pedalei de frana sau acceleratie – astfel, ei sunt cei responsabili pentru modul de condus. Sistemul este dezactivat imediat ce masina din fata ruleaza cu o viteza mai mica de 30 km/h, in acelasi timp, conducatorul este avertizat cu semnale acustice si optice pentru a regla viteza si distanta.

Camera frontala recunoaste vehiculele aflate in fata la o distanta de pana la 120 de metri, iar identificarea necesara pentru reglarea distantei de catre sistem se realizeaza pe spatii de pana la 90 de metri. Spre deosebire de tehnologia radar conventionala, sistemul de asistare bazat pe camera video poate detecta si vehiculele stationare si are o rezolutie transversala buna care permite identificarea acelor vehicule care schimba banda. In situatia in care conditiile meteo sau de luminozitate nu permit identificarea obiectelor cu usurinta, conducatorul va receptiona un semnal acustic si optic.

Noi_sisteme_de_asistenta_pentru_a_3-a_generatie_MINI_2
Cand sistemul este activ, viteza dorita poate fi modificata corespunzator cu cresteri de 1 km/h sau 10 km/h prin utilizarea butoanelor de pe volanul multifunctional. Exista patru setari pentru distanta ceruta fata de automobilul din fata. Aceasta este selectata cu ajutorul panoului de control de pe bratul stang al volanului. Viteza selectata este afisata digital pe panoul de instrumente, iar datele sunt prezentate si pe head-up display daca este activ.

6. Asistarea parcarii

Cand trebuie gasit un loc de parcare, conducatorii MINI au un avantaj important datorita dimensiunilor si agilitatii automobilului. Noul sistem de asistare a parcarii usureaza si mai mult parcarea unui MINI.

Sistemul ajuta conducatorul in parcarea laterala. Cu ajutorul senzorilor cu ultrasunete, sistemul masoara spatiile posibile pentru parcare atunci cand automobilul trece pe langa ele. Spatiile de parcare sunt inregistrat la viteza de pana la 35 km/h si o distanta de maxima de 1,5 metri fata de randul de automobile parcate. Operatiunea este realizata indiferent daca asistarea la parcare este activata. Imediat ce este identificat un loc de parcare suficient de spatios – lungimea automobilului plus un metru ca spatiu de manevra, iar sistemul este activ, spatiul este afisat pe monitorul central de informare MINI. Secventa parcarii automate poate fi inceputa prin apasarea unui buton, sistemul va calcula linia de parcare, iar automobilul se va parca singur. Conducatorul nu trebuie sa atinga volanul – trebuie doar sa apese pedalele de acceleratie si frana.

Noi_sisteme_de_asistenta_pentru_a_3-a_generatie_MINI_8

In timpul cautarii locului de parcare si al procesului de parcare, toate informatiile relevante sunt afisate pe monitorul de bord. Cu ajutorul semnalelor acustice de pe afisaj, conducatorul primeste solicitari pentru utilizarea acceleratiei sau a franei. Semnalele sunt furnizate de sistemul de control al distantei de parcare care include echipamentul de asistare a parcarii. Astfel, procesul de parcare este monitorizat cu usurinta si este controlata respectarea trasei.

Exista doua modalitati de activare a functiei de asistare a parcarii: prin utilizarea unuia dintre comutatoarele MINI traditionale sau, la gasirea unui loc de parcare, cuplarea marsarierului va activa meniul pentru asistarea parcarii pe monitorul central.

7. Camera pentru mers inapoi

Pe langa functia de asistare a parcarii, care utilizeaza senzorii cu ultrasunete pentru a identifica automat locul potrivit de parcare si pentru a directiona automobilul in acel loc, MINI dispune si de o camera pentru mers inapoi care simplifica parcarea si alte manevre. Sistemul furnizeaza un nivel ridicat de siguranta si confort la marsarier.

Noi_sisteme_de_asistenta_pentru_a_3-a_generatie_MINI_4
In timpul parcarii cu spatele, camera pentru mers inapoi, aproape invizibila sub manerul hayonului, ofera conducatorilor MINI cea mai buna vizibilitate prin proiectarea imaginii pe monitorul de bord. Impreuna cu controlul distantei de parcare cu spatele, ajutorul suplimentar este disponibil la manevre datorita trasei interactive care indica distanta si unghiul de virare. De asemenea, aceste functii indica si daca este suficient spatiu pentru parcarea masinii.

Dupa configurarea corespunzatoare, imaginea furnizata de camera pentru mers inapoi, care acopera un unghi de 120 de grade, este afisata in meniul sistemului de operare imediat ce este activat marsarierul. Aceasta inseamna ca obiectele altfel invizibile pentru conducator pot fi vazute cu usurinta pe monitor. Lentilele „wide-angle” ofera imagini color cu o perspectiva optima, iar orice pericol este indicat cu claritate pe monitorul central.

8. Asistarea digitala a farurilor

Sistemele MINI de asistare a conducatorului reduc stresul celui de la volan prin faptul ca permit tehnologiei sa-si asume controlul unor sarcini repetitive. Un exemplu este noul sistem de asistare digitala a farurilor, cu ajutorul caruia condusul noaptea este mai confortabil si mai sigur. Sistemul este controlat de o camera aflata pe parbriz, la acelasi nivel cu oglinda retrovizoare, care monitorizeaza conditiile de luminozitate si de trafic. La viteze de cel putin 50 km/h, faza lunga este activata si dezactivata in functie de traficul identificat in fata.

Camera inregistreaza farurile vehiculelor din sens opus de la o distanta de aproximativ 1000 de metri, respectiv stopurile vehiculelor din fata de la circa 500 de metri. Imediat ce ceilalti parteneri de trafic nu mai pot fi orbiti, sistemul de asistare digitala a farurilor comuta din faza scurta in faza lunga. Activarea si dezactivarea automata optimizeaza utilizarea fazei lungi. Ca regula, aceasta este utilizata mai frecvent, ceea ce permite ca obstacolele si pericolele sa fie identificare mai eficient.

Sistemul de asistare a farurilor este pornit prin apasarea unui buton aflat langa panoul de control al luminilor si poate fi dezactivat oricand prin apasarea clapetei de control a fazei de pe coloana de directie. Sistemul sporeste atat siguranta conducatorului MINI, cat si a celorlalti parteneri de trafic. De asemenea, sistemul opreste complet faza lunga in zonele luminate precum orase sau cladiri rezidentiale.

Leave a Comment


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.