Am decis sa-l duc pe Captur inapoi la sediul Renault Romania inca de astazi, duminica. N-avea rost sa-l mai tin o dupa-amiaza si o noapte, sa ma trezesc cu noaptea-n cap si sa duc masina inapoi cand aveau oamenii nevoie de ea, adica pana in ora 10 dimineata.
Mi-am zis ca duminica pe la ora 16, oamenii fiind mai destepti decat par, soseaua va fi mai libera, si in plus, voi mai castiga cateva ore de somn,numai bune pentru luni dimineata.
Zis si facut! La drum cu Captur!
Soselele patriei, de la Buftea pana in Bucuresti, cartierul Militari, au fost aproape cu desavarsire ignorate de autoritati. DN7, apoi Soseaua de centura, basca capatul autostrazii A1, au fost unb calvar alb.
Captur s-a comportat onorabil desi datorita tractiunii fata,am decis ca o limita maxima de 60 km/h e mai mult decat suficienta. Poate oamenii aia au nevoie de masina, sa n-o facem deci praf pe zapezile astea.
Am ajuns,am predat masina, mi-am preluat batranul Forester. Da, tot ala, 2.0 S Turbo,cu tractiune integrala permanenta, de la japonezii aia ciudati citire.
Culmea, echipat cu anvelope de iarna aproape noi (cam doua ierni si jumatate la activ), mi-am dat seama ca unii soferi n-ar trebui sa iasa pe asemeneavreme pesoselele patriei. Au fost cazuri cand doream sa folosesc treapta a cincea si nu puteam din cauza strazii ocupate de meltenii cu Audi, Skoda, Volkswagen, basca daciolistii de rigoare, care nu ma lasau sa trec de 60 km/h. Cand eu zburdam cu 80! Iar ei nu se dezlipeau de axul strazii nici in ruptul capului sau al bieletelor! Strada e alor! Cauciucuri obosite, geamuri necuratate, tractiune fata, dar ei tot in fruntea tuturor! In plus,ce e aratarea aia urata si neagra? O japoneza? Pai cum sa se dea la o parte un Audi, mai mult, chiar A6 – fabricat prin 2000-2002? Cum sa se dea la o parte Loganul argintiu care merge de cinci kilometri cu avariile puse, insa lampile de frana nu-i functioneza nici sub amenintarea cu casarea masinii? Cum sa se dea la o parte Octavia care desi merge in coloana, tine sa-i bronzeze pe cei din spate cu ajutorul lampii rosii de ceata? Cum, dernajeaza pe cineva cand ocupa mijlocul carosabilului si nimeni nu poate sa-i depaseasca? Sa fie sanatosi! E iarna. Dupa ei, potopul!
Concluzie? Nu zapada face victime, nu faptul ca unii merg mai tare decat ceilalti. Cauzele victimelor sunt cei care cred ca odata cu masina si-au cumparat si strada. Cei care habar nu au la ce folosesc liniutele alea subtiri din geamul spate si cum se comanda folosirea lor, dar se intreaba cum naiba alte masini au lunetele curate.
Cei care nu renunta la incalzirea picioarelor, desi parbrizul geme sub presiunea ghetii,in timp ce interiorul este sters din cand in cand cu maneca de la tricoul musai Marco Polo, probabil cumparat de la comerciantii din intersectii. Sa dai aerul cald pe parbriz? Pai si in masina candmai facem cald?
Cei care atunci cand vine iarna, dau iama in vulcanizari cu vesnica chestiune „bo$$ule, niste cauciucuri mai ieftine n-ai?” Nu conteaza marca, nu conteaza profilul, conteaza sa iasa „mai subtire”, sa poata plati doua cafele la birtul satesc unde se va lauda ca a cheltuit aproape 1000 € pe anvelopele de iarna, ca asa e cand ai masina-scula, trebuie sa ai grija de ea si sa nu te zgarcesti la bani.
Si-apoi ce folos sa iei anvelope noi? Protectia nu ti-o asigura ele ci abundenta din colectia de matanii, moaste, icoane, cruciulite si alte chestii religios-iconice care se balangane aliniate transversal pe parbriz, lipite periodic cu o doza generoasa de saliva de cocalar. Aia e protectia bo$$ule! Si daca te mai si inchini la fiecare biserica, troita, cruce de pe marginea drumului, cismea, fantana, Catedrala mantuirii neamului, la ce-ti mai trebuie anvelope corespunzatoare? La ce-ti folosesc toate cele? Ai protectia divina asigurata.
Lichid pentru spalarea parbrizului? Ce-i aia? Se bea? Sa fim seriosi… Numar de inmatriculare care incepe cu „W”, ala-i musai, nu prostiile astea…
Tare! Integrala iti da incredere ca poti sa mergi. Singura asemanare cu o tractiune 2wd este ca opresti la fel.
Nu prea opresti la fel, deoarece in cazul 4WD frana de motor se aplica pe toate patru rotile,spre deosebire de 2WD.