Ai masina cu numar de Bulgaria? Nu-ti face griji!

Ai masina cu numar de Bulgaria? Nu-ti face griji! Parlamentarii romani incearca sa te scoata din circulatie insa nu reusesc decat se te incurajeze sa-ti mai inscrii vreo doua!

masini inmatriculate bulgaria

In loc sa-si umple timpul cu probleme serioase, cum ar fi spre exemplu posibilitatea reducerii taxelor de inmatriculare a autovehiculelor in Romania, parlamentarii romani au pus-o de-o comisie, care conform definitiei date inca de Napoleon Bonaparte, nu are decat rolul de a incurca si mai mult treaba, fara insa a o rezolva.

Asadar, mintile luminate din Parlamentul Romaniei au decis ca este cazul sa stopeze inmatricularea masinilor in Bulgaria, pe motiv ca nu ar avea asigurari valabile, fezabile, inteligibile, si nu in ultim rand, deoarece le cam sta in gat faptul ca romanul prefera sa nu plateasca taxele enorme pe care le-ar suporta in cazul in care ar decide sa-si inscrie masina in tara natala.

Si pentru ca in Romania, de decenii bune se incearca domolirea efectelor, fara a se atinge careva de cauza lor, parlamentarii clocesc o lege care sa limiteze circulatia masinilor pe teritoriul Romaniei, cele inmatriculate in Bulgaria, la maximum 90 de zile.
Trecand peste masura care discrimineaza direct cetatenii bulgari care au afaceri in tara asta, trecand peste faptul ca se incalca dreptul de libera circulatie, trecand peste faptul ca un cetatean, fie el roman, bulgar sau chinez, poate detine vreo trei masini, toate inmatriculate in Bulgaria, Germania, respectiv Ungaria, fara sa i se interzica conform legislatiei europene niciun fel de drept de circulatie pe teritoriul Europei, marea intrebare este cum au decis parlamentarii sa controleze respectarea termenului-limita de 90 de zile? Caci la granitele Romaniei nu se mai aplica nicio viza de iesire, pe pasaport, mai mult, 90% dintre cei care calatoresc in strainatate au renuntat demult la acest act devenit desuet. Alooo, domniii parlamentari, se circula cu buletinul!
Pe buletinul de identitate, respectiv cartea de identitate, care stim cu totii ca este una bucata de plastic, nu se aplica vize. Oricum, partea spate a acesteia este plina de vizele cu „VOTAT”, semn ca romanii aui gresit an de an alegand fel de fel de nevertebraate si necugetatoare in fruntea tarii. Cartea de identitate nu are niciun cod de bare, astfel incat sa poaata fi inregistrata oesirea din tara a unui cetatean si mai mult, chiar daca ar avea, asta nu presupune ca omul a iesit cu masina sa, cea inmatriculata in Bulgaria sau cu autocarul, ca simplu pasager, in ambele cazuri, pe vremuri, fiind aplicata viza de iesire cu semnul „auto”.

Sa presupunem ca se va gasi o cale de a lamuri situatia, respecti controlul periaodei de 90 de zile. Ce inseamna asta? Ca se va eradica exodul inmatricularilor in Bulgaria? Nicidecum! Poate o sa scada, desi nu in mod semnificativ. Si pentru a lamuri acest aspect, ne-ar ajuta niste aritmentica de clasa a treia:
Luam in calcul faptul ca pondereamasinilor inmatriculate in Bulgaria este in sudul tarii, respectiv in regat si Dobrogea. Mai pe intelese, judetele Ilfov, Dambovita, Ialomita, calarasi, Giurgiu si Constanta, la care se adauga Bucurestiul. Asadar, la o medie de 100 de kilometri distanta de granita cu Bulgaria.
Una bucata drum resedinta-Ruse sau prima localitate din Bulgaria egal 100 kilometri. 100 kilometri egal maxim 10 litri de combustibil. OK, dus-intors egal 200 kilometri, respectiv maxim 20 de litri. Adica in tre 5,35 si 5,90 lei per litru. Inmultit cu 20 de litri ne da in jur de 118 lei. La care se adauga taxa de pod catre Ruse care este de doi ero pe sens, adica inca vreo 20 de lei, la gramada, sa nu umplem capul celor care oricum pare-se ca nu gandesc prea mult, adica legiuitorii tarii. Scrupulosi din fire, adaugam si „bulgarovigneta”, care mai costa vreo sase euro pentru sapte zile. Deci mai adaugam in jur de 27 de lei. Avem asadar un total de cheltuieli rezultat din 118 lei combustibil + 20 de lei taxele de pod (daca se iese pe la Ruse)+ 27 de lei „bulgarovigneta”, egal 165 de lei.
Sa presupunem ca la fiecare 90 de zile, un cetatean care are inmatriculata masina in Bulgaria trebuie sa iasa din tara cu ea. Si o face. Se duce in Bulgaria si il costa 165 de lei. Conform aceleiasi aritmetici simple, de clasa a treia, asta inseamna ca va calatori de patru ori in afara tarii (365/90= 4,05), ceea ce urca costurile anuale la 160×4= 640 lei.In euro, asta inseamna cam 145 de euro, anual.
Avand in vedere ca inmatricularea unei masini second-hand in Romania poate sa-l coste pe cetatean si 3.000 euro, se pune intrebarea simpla: cam de cate ori face romanul economie, calatorind de patru ori pe an pana la Ruse spre exemplu? Care economie se mareste, deoarece daca tot s-a dus romanul pana acolo, da o fuga pe la magazine si-si face cumparaturile lunare deacolo, preturile din Bulgaria fiind opricum cu 20-30% mai mici decat cele din Romania. Deci, daca adaugam si un pic de logica elementara la aritmetica simpla folosita pana acum, rezulta ca de fapt romanul in cauza nu numai ca nu cheltueste prea mult, ba chiar face o economie importanta, putand fi incurajat sa mearga odata la patru luni la shopping in Bulgaria si sa continue sa nu-si inmatriculeze masina in Romania, unde doar impozitul anual, pentru o masina cu capacitatea de 2.000 cmc, este de aproape 100 euro. dai 145 de euro pe drumurile in Bulgaria, dar ii scoti inapoi din economia facuta la cumparaturi. Sau nu cumperi nimic, caci esti comod din fire, insa faptul ca nu ai platit cei, sa zicem 3.000 euro taxa de prima inmatriculare, de mediu, de smecherie a Guvernului Romaniei sau dupa caz, de prost rezident in Romania, iti asigura la aceasta suma 20 de plimbari in Bulgaria, la trei luni distanta una de cealalta, adica vreo cinci ani de liniste. Dupa cinci ani, oricum masina o duci la fier vechi sau o vinzi.

Asadar, minunatii parlamentari romani ar trebui sa nu se mai chinuie sa sprijine o industrie auto si-asa moarta, ci ar trebui sa dea drumul acestui frau, pentru ca producatorii auto sa fie obligati sa dea fata cu adevaratul capitalism, cu adevarata concurenta. Si ar mai trebui sa invete ca producator national sau autohton nu este doar Dacia, chiar daca diferite nostalgii le dicteaza asta, ci si Ford produce masini in tara noastra, deci ar trebui sa aiba parte de aceleasi facilitati ca si Dacia, care de cand este sub sigla Renault este orice, numai romaneasca nu.
Ar mai trebui guvernantii nostri sa creeze toate conditiile reale de care are nevoie economia romaneasca si industria auto din Romania pentru supravietuire: infrastructura, adica cel putin drumuri, scaderi ale taxelor, pentru ca producatorul sa fie incurajat sa stea in tara asta, nu sa plece in Maroc cu primul vapor,  egalitate pentru producatorii autohtoni si de ce nu, intaietate fata de importatori, nu inverss cum se practica astazi, pe motive de clientela politica samd.

Luati cu putina aritmetica, combinata cu logica elementara si o sa va dea un singur rezultat: parlamentarii romani, versus problema masinilor inmatriculate in Bulgaria sunt ceva sinonim cu legatura dintre o vaca aflata pe pasune si chilotii din dantela fina.

COMMENTS

  • Adrian

    Cei care inmatriculeaza masini in Bulgaria vor ince sa ia in spatiu iar zdrentele din guvern vor incepe sa mearga la puscarie .

  • Poate ar fi timpul sa avem in fruntea tarii si oameni capabili sa deosebeasca sula de prefectura.

    • Adrian

      Pai daca te uiti la cine e acel Ioan Muntean iti dai seama ce vierme batran zace in el.Nascut in 49 (deci in curand scapam de el) nu vrea sa se lase pana nu face inca ceva rau.

      Ca odiosul ala macabru baga taxe ilegale e una (dai statu in judecata si gata) ,problema este ca sunt o gramada de cretini care o tin cu cliseul cu masinile de bulgaria sunt rable.Prostovanii aia sunt fara salvare.

      • Lucrurile stau mai ciudat decat v-ati astepta… SI din pacate nu e nici locul (sau poate e) si nici timpul (Sau poate si asta a sosit) sa le facem publice. Dar ati fi mirati cum se stabilesc lucrurile in tara asta. Si cine e de fapt in spatele avalansei contra masinilor cu nr. de Bulgaria si a importurilor de masini second hand….

  • Ty

    Foarte prost articolul! In afara de o aroganta excesiva de mare matematician nu a reiesit nimic. Ah…ba da…ca e bine sa circule in Romania toate cazaturile din Europa, de pe urma carora castiga statul bulgar si sufera romanii de rand. Tradus…jmjmecherul (ca asa e acu, cu 2 de „jm”) intors de la ciordeala din Spania (intors ca si acolo e saracie si nu mai are ce fura) isi cumpara Bemeveu Pisicuta (92, piesa de masia) face acte de Bulgaria (iese din discutie orice concept de inspectie tehnica,asigurare…cam tot) si sa da de cur ca habar n-are sa conduca si te face zob! Tu ramai cu paguba (posibil foarte multe mii de euro si.. Doamne fereste.. cu grave probleme medicale) iar el ia sentinta cu suspendare si are o paguba de maxim 1000 euro.
    Sa nu mai vorbesc de aia cu masini de Anglia cu volan pe dreapta si inscrise in Bulgaria…aia sunt un adevarat pericol.
    Ce ne ramane prostilor care muncim in tara asta ca sa le asiguram somajul tuturor ciorditorilor „stranieri”?! Sa ne facem asigurare CASCO ca sa mai platim alti bani si sa ne facem cruce inainte de a pleca la drum!
    Drumuri bune va doresc, iar romanilor „bulgari” le doresc sa aiba norocul de a se intalni cu personajele descries mai sus in aceleasi situatii…pentru ca e frumos ca „afacerile sa ramana in familie”!

Leave a Comment


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.