Combinatia perfecta intre putere si eficienta – tehnologia diesel este forta din spatele MINIMALISM – actualul portofoliu de motoare include trei variante diesel cu o gama a puterii cuprinsa intre 66 kW/90 CP si 105 kW/143 CP.
Un om, un motor si o sarbatoare continua: au trecut 120 de ani de cand Rudolf Diesel a inceput dezvoltarea motoarelor cu aprindere prin compresie, care imediat urmau sa fie botezate dupa numele sau. Primul prototip din istorie a realizat primul test chiar in luna august a anului respectiv. In urma cu 115 ani a fost infiintata prima fabrica de motoare diesel. Pentru prima data, motorul inventat de Diesel a fost utilizat la vapoare acum 110 ani si au trecut noua decenii de cand primul camion cu propulsie diesel a ajuns pe sosea. Iar acum 10 ani am avut primul MINI echipat cu un motor diesel. Fiecare dintre aceste aniversari este un motiv suficient de a sarbatori calitatile motorului diesel – si de a-l comemora pe inventator, care a decedat exact acum un secol.
In spatele apariției primului diesel din istoria MINI sta un roman, Heinrich Petra, care la acea vreme era responsabil cu dezvoltarea tuturor modelelor marcii: „Ideea unui diesel pentru MINI a aparut inca din 2001, insa noi nu aveam in portofoliu niciun astfel de motor pentru tracțiunea fața. Am cautat mai mulți parteneri si in cele din urma ne-am oprit asupra unei colaborari cu Toyota. Am lucrat impreuna pentru imbunatațirea performanțelor dinamice, pentru a obține acel <<go-kart feeling>> tipic MINI, am crescut puterea si cuplul. Am dezvoltat o cutie noua de viteze special pentru acest propulsor. in final, pentru introducerea motorului si cutiei de viteze au fost necesare schimbari in masina. Dezvoltarea a fost foarte rapida, aproximativ un an de zile. in final, raspunsul pieței a fost foarte pozitiv, mai ales din partea celor care isi doreau un MINI autentic cu un consum redus.“
MINI One D, primul model diesel al marcii premium britanice, debuta astfel in 2003. Motorul turbodiesel de 1,4 litri, cu carter integral din aluminiu si injectie directa common-rail, avea o putere de 55 kW/75 CP. Propulsorul combina sportivitatea speciala MINI cu un consum mediu de 4,8 l/100 km (in ciclul de testare EU).
Acesta a fost doar inceputul aventurii motoarelor diesel la MINI. Doi ani mai tarziu, MINI One D a evoluat la 65 kW/88 CP si, in ciuda performantelor imbunatatite, consumul de combustibil a ramas la acelasi nivel. 2007 a marcat lansarea unei noi etape a dezvoltarii: Salonul Auto de la Geneva a reprezentat premiera mondiala MINI Cooper D. La acest model, noul motor turbodiesel de 1,6 litri furniza 80 kW/110 CP. Consumul de combustibil al automobilului a fost redus inca o data, desi puterea a crescut cu 25% – cei 4,4 litri necesari pentru a parcurge 100 kilometri pozitionau MINI inaintea concurentei in ceea ce priveste eficienta.
Datorita strategiei MINIMALISM, tehnologia diesel nu-si spusese ultimul cuvant. Actualele modele MINI cu motoare diesel sunt echipate cu tehnologie de injectie imbunatatita suplimentar, turbocompresoare cu turbina cu geometrie variabila, functie auto start/stop, afisare a punctului de schimbare a vitezelor, recuperarea energiei la franare, operare inteligenta a componentelor auxiliare, directie asistata electromecanic. Consecinta: la 120 de ani de la inventia de pionierat a lui Rudolf Diesel, motorul de la MINI Cooper D furnizeaza o putere maxima impresionanta de 82 kW/112 CP, un cuplu maxim de 270 Nm la 1.750 rpm, un consum mediu de 3,8 l/100 km si emisii CO2 de 99 g/km (in ciclul de testare EU).
Cum tehnologia diesel MINI a fost imbunatatita continuu, a fost extinsa si gama de motoare care functioneaza dupa acest principiu. in prezent, modelele MINI pot fi comandate cu una dintre cele trei versiuni de motoare diesel. Particularitatea comuna reflecta experienta remarcabila de dezvoltare pe care BMW Group o are in domeniul tehnologiei motoarelor. Carterul din aluminiu, turbocompresorul cu geometrie variabila a turbinei, injectia directa common-rail cu injectoare supapa solenoid si sistemul de gestiune a motorului adaptat fiecarui model garanteaza un nivel al eficientei care confirma viziunea lui Rudolf Diesel – „masina termica ideala”.
Cea mai noua generatie MINI One D este propulsata de un motor de 1,6 litri, care furnizeaza 66 kW/90 CP si un cuplu maxim de 215 Nm disponibil la 1.750 rpm. Consumul de combustibil si emisiile CO2 se afla la acelasi nivel cu cele ale modelului MINI Cooper D (82 kW/112 CP). Motorul diesel entry-level este disponibil si la modelele MINI Clubman si MINI Countryman, puterea fiind transferata in fiecare caz printr-o transmisie manuala cu sase trepte. Pentru MINI Cooper D, optional este disponibila si o transmisie automata cu sase trepte, care este combinata, la fiecare versiune de model, cu un motor de 2,0 litri, cu patru cilindri. Alegerea uneia dintre cele doua variante este disponibila pentru MINI, MINI Clubman, MINI Cabriolet, MINI Countryman si MINI Paceman.
Cel mai nou si mai puternic mod de a experimenta puterea de tractiune si eficienta specifica unui motor diesel este reprezentat de MINI Cooper SD. Echipat tot cu o versiune de 2,0 litri, acest motor cu patru cilindri genereaza o putere maxima de 105 kW/143 CP si furnizeaza un cuplu maxim de 305 Nm pe un interval al turatiilor cuprins intre 1.750 si 2.700 rpm. Iar acest motor ofera, deopotriva, o economie exemplara si o putere superioara. MINI Cooper SD sprinteaza de la 0 la 100 km/h in doar 8,1 secunde, atingand o viteza maxima de 215 km/h. in ciclul de testare EU, consumul mediu de combustibil este de 4,3 l/100 km, iar emisiile CO2 sunt de 114 g/km.
Cel mai puternic diesel din portofoliul de motoare MINI este disponibil pentru toate cele sapte modele – MINI, MINI Clubman, MINI Cabriolet, MINI Coupé, MINI Roadster, MINI Countryman si MINI Paceman. La fiecare model, motorul este combinat standard cu transmisia manuala cu sase trepte, iar optional cu cea automata cu sase rapoarte. Optional, puterea poate fi transferata la toate cele patru roti prin intermediul sistemului de tractiune integrala ALL4 de la MINI Cooper SD Countryman si MINI Cooper SD Paceman.
Pe masura ce gama de variante s-a extins, si popularitatea motoarelor MINI diesel a crescut continuu. In ciuda faptului ca piata pentru acest tip de motoare este in principal in Europa, aproape unul din patru MINI livrate clientilor in 2012 a fost echipat cu un propulsor diesel, in timp ce in Romania procentul este de aproximativ 20%.