Strategia de design a Renault, construita in jurul ciclului vietii, reflecta diferitele experientele ale clientilor: prima dragoste, descoperirea lumii, intemeierea unei familii, munca, placerile si dobandirea intelepciunii. Aceasta strategie se exprima printr-un limbaj stilistic emotional simplu, senzual si cald.
„Wisdom” este cea de-a sasea petala a acestei strategii, prezentata cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt.
Reprezentata prin Initiale Paris, simbolizeaza deschiderea de spirit, capacitatea de a te bucura din plin de viata, cultivand senzatiile si placerea. Acestea a fost viziunea care a stat la baza Initiale Paris, ce propune o experienta aparte a calatoriei, o calatorie la clasa premium cu toate emotiile pe care marca doreste sa i le atribuie.
„Initiale Paris este a 6-a masina concept a strategiei de design Renault. Ea prefigureaza succesorul Renault Espace
intr-o versiune „Initiale Paris” care evoca viziunea Renault asupra segmentului premium.”
Laurens van den Acker – Director pentru design industrial Renault.
Silueta fluida si robusta, interior high-tech in continua evolutie
„Masina concept Initiale Paris invita la descoperirea a ceea ce Renault are mai bun de oferit. Stilul si inovatia se pun in slujba placerilor senzoriale.” François Leboine – Designer Initiale Paris
Design exterior: fluiditate si forta, culoare si lumina
Cu o lungime de 4,85m, Initiale Paris este o masina mare. Cu prestanta, fara excese, aceasta masina concept promite
spatiu generos la bord. Ea exprima deopotriva:
– dinamismul unei berline, prin calandrul cu linii ferme si „umerii” solizi,
– caracterul unui SUV, datorita rotilor mari de 22 inch si flancurilor sculptate,
– si luminozitatea unui monovolum, datorita suprafetei vitrate generoase si pavilionului inedit cu jocuri de lumina.
Din punct de vedere grafic, imbinarea dintre robustete si lejeritate se materializeaza prin repetarea unei teme grafice principale pe diferite componente ale vehiculului. Aceasta compozitie – constituita din romburi juxtapuse – reia spiritul si forma unui fagure de albine. Ea se regaseste pe partea exterioara a calandrului, pe jante si pe flancurile laterale. Liant intre interior si exterior, ea apare si pe portiunea din planseu descoperita de usile cu deschidere opusa.
Structura sa care aminteste de osatura unui avion este de asemenea inspirata de Grand Palais si Tour Eiffel, monumente emblematice ale Parisului, capitala elegantei in stil francez.
Cu originalitate, pavilionul din aluminiu si plexiglas al masinii concept ofera cea mai clara dovada de admiratie
fata de Paris. Prelucrat odata cu caroseria, acesta reproduce harta orasului luminilor – cu suprafete mate si transparente – reliefandu-i cartierele, bulevardele si Sena. Aceasta performanta tehnica cu un aspect estetic spectaculos este plina de semnificatii referitoare deopotriva la noua semnatura „Initiale Paris”, cat si la Renault in general. Aventura industriala a Renault a inceput tocmai pe malul Senei si ce oras poate fi mai potrivit decat Parisul pentru ilustra stilul de viata si rafinamentul frantuzesc in ochii lumii?
Caroseria masinii concept Renault este invaluita intr-o nuanta denumita Ametist. Aceasta culoare trece de la negru
metalizat inchis la violet pruna deschis in functie de variatiile luminii si unghiul de vedere. Reflexiile ei variate danseaza in lumina la fel ca cele ale unui bijuterii in sipetul sau. Litera „I” evocand „Initiale Paris” se regaseste pe flancuri si pe jantele masinii.
Cu tehnologia full LED, blocurile optice ii confera masinii concept Initiale Paris o semnatura luminoasa patrunzatoare.
In fata, farurile de zi formeaza o paranteza in interiorul fiecarui proiector. Un mecanism incorporat provoaca un licarire de lumina ce evoca clipirea unei pleoape. in spate, datorita volumelor si proportiilor atente, farurile sunt amplasate armonios atat in planul orizontal cat si in cel vertical al caroseriei. Vederea in spate este asigurata de camere foarte subtiri, cu rolul de oglinzi retrovizoare. Fiecare detaliu exterior evoca si sustine miscarea.
Design interior: lumina, spatiu si tehnologie
Accesul in masina se face prin portierele cu deschidere opusa, urcand o treapta electrica ce te duce cu gandul la un
avion. Impresia placerii exclusiviste a calatoriei la bordul unui avion cu reactie privat este confirmata la vederea scaunelor din primele doua randuri, a schimbatorului de viteze reliefat, a ghidurilor luminoase care strabat habitaclul si a volumelor care evoca in interior motivul ampenajului utilizat la exterior.
Scaunele „extra confort” de pe primele doua randuri sunt o invitatie deschisa la calatorie. Fixate de tunelul central, fara legatura verticala cu planseul, pare ca plutesc in habitaclu. Acest efect aerian este intensificat de articulatia directa dintre spatar si sezut care lasa lumina sa patrunda printre cele doua.
Planseul imbina rafinamentul lemnului mat cu aspectul tehnic al aluminiului intr-o impletire regulata, realizata conform unui vechi procedeu decorativ, cu un rezultat extrem de contemporan ce creeaza senzatia de miscare, miscare a unui val ce traverseaza lin habitaclul.
soferul are la dispozitie un instrumentar minimalist si o consola ce pare sa pluteasca in habitaclu. Fara montanti
laterali, consola se integreaza delicat in habitaclu precum un pod ce face legatura intre tunelul central si tabloul de bord.
Regasim aici doua ecrane ce pot difuza clipuri video si informatii despre punctele de interes din oras. Acest ecrane sunt incorporate in suprafata si profilul consolei, confundandu-se parca cu masca sa din lemn mat.
O bacheta originala constituita in intregime din lamele mobile independente si animate se regaseste partea din spate a habitaclului, pe al treilea rand. Lamelele reprezinta o materializare poetica a versatilitatii asteptate de la un asemenea
vehicul. Datorita multiplelor posibilitati de pozitionare, acestea deschid calea utilizarii variate a spatiului: spatar complet sau partial rabatat sau bancheta completa cu lamelele utilizate drept cotiera de separare a pasagerilor…Dincolo de aspectele practice, lamelele pot fi fixate in diverse pozitii si capata diferite miscari placute ochiului precum cea a unui val.
Calatoriile aduc cu ele si o noua stare de spirit. Peste tot in habitaclu, in mod explicit si original si in special pe scaune, sunt valorificate efectele degradeurilor de culori si materiale. Lumina este folosita pentru a reflecta schimbarile de ritm ce apar pe parcursul unei calatorii. Ziua, lumina naturala a soarelui la zenit se revarsa prin prisma pavilionului, creand un joc de umbre in continua schimbare. Noaptea, sursele de lumina delicata creeaza o atmosfera nocturna linistitoare ce invaluie toti pasagerii. Deasupra instrumentelor de bord, o succesiune de benzi luminoase se aprind si se sting in ritmul inaintarii masinii.
Initiale Paris, o abordare acustica inedita
Pentru ca muzica si sunetul sa amplifice placerea calatoriei, acustica habitaclului a fost atent gandita. Astfel, Initiale Paris le propune tuturor pasagerilor o experienta sonora totala.
Inca de la cuplarea contactului, pasagerii Initiale Paris sunt intampinati intr-o atmosfera sonora distinctiva care da tonul experientei Premium promisa de Initiale Paris. incredintata compozitorului si designerului de sunet Andrea Cera, aceasta realizare face parte din proiectele comune derulate de IRCAM (Institutul de Cercetare si Coordonare Acustica/Muzicala) si Renault, ca si cel realizat pentru conceperea sunetelor de avertizare a pietonilor emise de ZOE.
BOSE®, partenerul RENAULT sau inca din 2008 in domeniul acusticii pentru vehiculele de serie, a conceput un sistem
audio personalizat. Voit discreta si complet integrata, instalatia acustica conceputa de BOSE ® reflecta simplitatea si eleganta Initiale Paris.
Rezultat al schimbului de experienta si al unei stranse colaborari, provocarea tehnica solutionata de BOSE® – exercitiu inedit pentru o masina concept – prevesteste aparitia sunetului Surround pe gama Renault, care genereaza o experienta sonora completa si realista, extrem de similara cu cea resimtita intr-un concert live.
Pusa in miscare de un motor concept responsabil si eficient
Pornind de la motorul dCi 130, inginerii mecanici motoristi de la Renault au derivat un motor concept ce asigura un cuplu mult mai ridicat (pana la 400 Nm) pe o plaja de utilizare vasta. Motorul preia elementele fundamentale patentate de Renault in materie de tehnologie mecanica si exploreaza noi cai de sporire a eficientei.
– Downsizing: fidel strategiei sale de downsizing, Renault imbina placerea la volan cu consumul scazut in cadrul unor motoare cu cilindree redusa si extrem de eficiente.
– EDC: transmisia automata EDC (Efficient Dual Clutch) cu sase trepte aduce confort si viteza de reactie, iar consumul este tinut sub control.
Prin intermediul acestui motor concept, Renault exploreaza doua noi directii:
– Tehnologia twin-turbo: un turbocompresor mic, cu inertie scazuta pentru regimurile joase care, in regimurile mai
inalte, preda stafeta unui al doilea turbocompresor. Cuplul este ridicat si disponibil rapid asigurand un condus cursiv si vivace. 90% din cuplu este disponibil incepand de la 1 500 rot/min.
– Comanda Shift-by-Wire pentru cutia EDC: aceasta solutie imprumutata din Formula 1 favorizeaza precizia si
finetea comenzilor printr-un efort mai bine controlat. si designul a fost perfectionat: schimbatorul de viteze este mai subtire, iar consola flotanta nu mai trebuie sa disimuleze niciun cablu.
O ultima particularitate a acestui motor concept este reprezentata de pistoanele din otel optimizate care determina
reducerea frecarilor. Pistoanele din otel se dilata mai putin decat cele din aluminiu, avand ca rezultat o mai buna tinuta la temperaturi inalte a jocului dintre piston si oglinda cilindrului.
Reducerea frecarilor dintre pistoane si peretii cilindrilor determina diminuarea consumului. Pentru a fi cat mai usor, pistonul din otel este gol la mijloc. Designul sau este identic cu cel al pistoanelor motoarelor de Formula 1 Renault.
Cu dimensiuni aproape egale cu cele ale unui Espace lung, masina concept Initiale Paris are o greutate cu 250 de kg mai redusa decat acesta din urma.
Mai mult, motorul concept reuseste o reducere de 40% a emisiilor de CO2/km si una de 25% a consumului de carburant raportat la un motor diesel cu performante comparabile.