Noul BMW M3 Sedan si noul BMW M4 Coupé

Noul BMW M3 Sedan si noul BMW M4 Coupé – Tehnologie inovatoare a motorului si accent pe designul ultrausor
Teste_la_Nuerburgring_Nordschleife_Spengler_si_Glock_small_800x532(1)
Noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé reprezinta viziunea moderna a BMW Group despre  automobilul sport de inalta performanta și care respecta filozofia M: performanta pe circuit și confortul utilizarii zilnice. Cea de-a patra generatie BMW M3 Coupé a fost produsa in peste 40.000 de exemplare, iar BMW M4 Coupé este pregatit sa continue povestea de succes. Denumirea „M4” este o referinta la gama de modele care furnizeaza baza pentru noul model M. Si, in premiera, versiunea Coupé va fi lansata in acelasi timp cu varianta cu patru usi care, conform traditiei, va fi botezata BMW M3.

„Patru generatii BMW M3 au impletit genele din motorsport si posibilitatea de utilizare cotidiana fara compromisuri – totul intr-un concept general cu un evident caracter emotional”, a explicat Dr. Friedrich Nitschke, presedintele BMW M GmbH. „BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé reprezinta un angajament continuu pentru aceasta filosofie. Motorul este punctul central al fiecarui model M, iar exemplarul cu care sunt echipate aceste doua automobile noi combina calitatile unui propulsor aspirat de inalta turatie cu punctele forte ale tehnologiei de supraalimentare. Conceptul extins al designului ultrausor mentine masa automobilelor la mai putin de 1.500 de kilograme. BMW M3 si BMW M4 transfera tehnologia motorsportului de pe circuit pe sosea, iar miile de tururi efectuate pe legendara Nordschleife de la Nürburgring – cel mai exigent circuit de curse din lume – au pregatit noile modele pentru aceasta evolutie. Activitatea de dezvoltare, meticuloasa si alimentata de pasiune, a sustinut crearea celor doua automobile sport de inalta performanta care stabilesc noi standarde in privinta conceptului general, a preciziei si a agilitatii.”

O dezvoltare noua pentru BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé, motorul cu sase cilindri dispusi in linie, cu tehnologie BMW M TwinPower Turbo, produce o putere maxima de aproximativ 430 CP. Cuplul maxim trece bine de granita celor 500 Nn, depasind valorile inregistrate de vechile generatii BMW M3 cu peste 30%. Cu toate acestea, motorul inregistreaza o reducere a consumului de combustibil si a emisiilor cu aproape 25%. Masa automobilelor a fost scazut sub 1.500 de kilograme, ceea ce contribuie la asigurarea unei dinamici remarcabile si a unei eficiente exceptionale.

Teste_la_Nuerburgring_Nordschleife_Spengler_si_Glock_small_800x532
Echilibrul conceptului general:

Combinatia de elemente care conlucreaza armonios furnizeaza performante remarcabile, precizie si agilitate.

Pe sosea, noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé au o pozitie joasa, sunt late, dar bine echilibrate, ceea ce evidentiaza accentul pus pe performante in dezvoltarea emotionala a designului M. Prizele largi de aer din fata, componentele vizibile din plastic ranforsat cu fibra de carbon (CFRP) si difuzorul spate sunt departe de a fi doar simple figuri de stil ale designului; toate au si rol functional in ceea ce priveste aerodinamica, racirea si reducerea masei.

Numeroase masuri aerodinamice integrate in toate sectiunile caroseriei.

Conceptul aerodinamic al modelelor BMW M GmbH a fost dintotdeauna unul dintre elementele importante in dezvoltarea acestora. Inginerii trebuie sa orienteze aerul in jurul automobilului pentru a crea cea mai buna platforma posibila pentru excelenta dinamica, in timp ce motorul, sistemul de propulsie si franele beneficiaza de racirea necesara date fiind sarcinile semnificative la care sunt supuse. Dar, in acelasi timp, automobilele trebuie sa aiba un coeficient aerodinamic (Cd) bun – un indicator al eficientei impresionante, in special la viteze ridicate.

O serie de detalii aerodinamice, inclusiv modelarea barei fata și spoilerului spate, asigura o curgere optima a aerului pentru controlul apasarii aerodinamice și optimizarea manevrabilitatii. Elemente precum Air Curtain si branhiile M, cu Air Breather integrate in spatele rotilor fata, minimizeaza turbulentele in pasajele rotilor frontale. Alaturi de oglinzile retrovizoare sculptate cursiv, toate acestea sunt particularitati distinctive de design ale BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé.

Concept sofisticat de racire pentru performante maxime.

Potentialul exceptional de performante al BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé impune cerinte speciale pentru gestiunea temperaturilor in motor si ansamblurile periferice. Pentru a asigura temperaturile optime de operare in utilizare cotidiana, in calatoriile scurte din jurul orasului, dar și pe circuit, inginerii BMW M GmbH au dezvoltat un sistem de racire extrem de eficient. De exemplu, pe langa cele doua turbocompresoare foarte dinamice, sistemul de admisie a aerului de la motorul cu sase cilindri include si un intercooler indirect pentru racirea aerului de admisie, ceea ce maximizeaza presiunea de incarcare si puterea motorului. Alaturi de radiatorul principal, conceptul de racire pregatit pentru circuit cuprinde si radiatoare suplimentare pentru circuitele de apa de temperaturi ridicate, respectiv joase, pentru turbocompresor si uleiul transmisiei. Acestea asigura un echilibru constant al temperaturii si, astfel, performante fara restrictii in timpul condusului deosebit de sportiv. Suplimentar, o pompa electrica raceste lagarele turbocompresorului atunci cand automobilul stationeaza.

Sistemul de propulsie beneficiaza de o mare varietate de tehnologii preluate direct din  motorsport.

Numerosii ani de experienta in motorsport pe care i-au acumulat inginerii BMW M isi fac simtita prezenta in constructia sistemului de propulsie al noilor BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé. De exemplu, cuplul impresionant al motorului este transferat de un arbore cotit cu rigiditate torsionala ridicata, a carui masa redusa permite o scadere semnificativa a masei de rotatie. Astfel, arborele cotit contribuie la optimizarea reactiei si accelerarii motorului si are o contributie importanta la abilitatea acestuia de a urca in turatii.

In echiparea standard, puterea motorului este transferata rotilor printr-o transmisie manuala cu sase trepte. Aceasta este semnificativ mai compacta decat predecesoarea si mai usoara cu 12 kilograme, ceea ce-i permite sa contribuie la distributia optima a maselor – aproape 50:50. Ca o modalitate de crestere a confortului de schimbare a vitezelor, transmisia manuala utilizeaza garnituri de frecare din carbon, noi si inovatoare, in inelele de sincronizare. Lubrifierea carterului uscat furnizeaza o alimentare eficienta a uleiului spre toate componentele cutiei de viteze. Noua cutie de viteze functioneaza mult mai silentios decat inainte si regleaza turatia la retrogradarea treptelor – o particularitate rezervata anterior doar transmisiei M cu dublu ambreiaj.

Transmisie M cu dublu ambreiaj cu sapte trepte, cu Launch Control.

Optionala, transmisia M cu dublu ambreiaj cu sapte trepte, cu DriveLogic, are o abordare speciala in combinarea unor valori aparent complementare, precum performantele sportive absolute si confortul. Pe langa schimbarea automata a vitezelor, transmisia permite – in modul manual – schimbari ultrarapide fara intreruperi ale fluxului de putere. Functia integrata Launch Control asigura performante optime de sprint la demaraj, astfel ca se obtin date ale acceleratiei care nu ar fi posibile cu o cutie de viteze manuala. Transmisia M cu dublu ambreiaj ofera conducatorului si functii suplimentare, precum modurile selectabile datorita carora BMW M3 si BMW M4 sunt mai confortabile, mai economice sau mai sportive. Raportul suplimentar fata de cutia de viteze manuala permite rapoarte mai scurte – si are efecte pozitive asupra performantelor si eficientei.

Proprietatile materiale ale carbonului au permis inginerilor sa urmeze o abordare fundamental noua in productia axului de transmisie. Aceasta componenta transmite cuplul motorului de la cutia de viteze spre diferentialul spate si opereaza sub sarcini foarte mari – in special la automobilele de inalta performanta. Rigiditatea impresionanta si masa redusa a CFRP permit ca axul de transmisie sa fie construit dintr-o singura bucata, fara articulatie centrala spre deosebire de axul cardanic folosit la un automobil obișnuit. Fata de modelul anterior, masa este redusa cu 40 de procente si se inregistreaza si o scadere a maselor de rotatie – in schimb, se obtin reactii mai prompte la accelerare, precum si o dinamica imbunatatita.

O alta particularitate care contribuie la evidentierea repertoriului dinamic al noilor BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé este diferentialul M activ. Spre deosebire de sistemul manual utilizat de precedentul BMW M3, un motor electric variaza continuu efectul de blocare, in functie de necesitati. Astfel se obtine o tractiune mai buna, reglarea automobilului este imbunatatita, iar subvirarea la iesirea din viraje este transformata intr-un efect impresionant. Modul M Dynamic – o subfunctie a sistemului Dynamic Stability Control (DSC / controlul dinamic al stabilitatii) – asigura un comportament dinamic pentru un condus sportiv. Daca DSC intervine – cand este cazul – pentru a contracara subvirarea si supravirarea, modul M Dynamic permite o patinare mai mare a rotii si, prin urmare, un derapaj usor. Indiferent de setarea aleasa de conducator, acesta ramane responsabil pentru stabilitatea automobilului.

Elementele de aluminiu ale suspensiei asigura o dinamica pronuntata.

Experienta de baza a BMW M GmbH consta in crearea automobilelor care ofera precizie impresionanta a directiei, ajustare la limita, agilitate, alaturi de tractiune imbatabila si stabilitate directionala remarcabila – totul fara a neglija utilizarea cotidiana. Pentru a imbina aceste calitati, puntile precedentului BMW M3 au fost supuse unei dezvoltari continue si toate componentele relevante au fost proiectate sau construite din nou.

Inca o data, masa redusa si nivelul ridicat al rigiditatii structurale reprezinta si aici ingredientele principale prin care automobilul ofera o experienta foarte dinamica a condusului. Numai la puntea fata cu dublu brat transversal, utilizarea constructiei usoare cu aluminiu pentru componente precum bratele de control, suporturile rotilor si subcadrele puntii, reduce masa cu cinci kilograme fata de varianta conventionala cu otel.

Articulatiile sferice fara joc si lagarele din elastomer, dezvoltate special pentru BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé, asigura un transfer optim si direct al fortelor – lateral si longitudinal. O placa de rigidizare din aluminiu, bare transversale din CFRP pentru puntea fata si legaturi fixe suplimentare intre subcadrul puntii si pragurile caroseriei – toate acestea contribuie la marirea rigiditatii structurii frontale.

Si noua punte spate cu cinci brate este mai usoara decat constructia precedentei generatii BMW M3. Toate bratele de control si suporturile rotilor sunt realizate din aluminiu forjat, astfel ca masele nesuspendate ale componentelor conexe rotilor sunt reduse cu aproape trei kilograme in comparatie cu precedenta generatie a modelului. Conexiunea rigida dintre subcadrul puntii spate si caroserie – fara a fi utilizare elemente elastice din cauciuc – este preluata din motorsport, contribuind la imbunatatirea pozitiei rotii si astfel la stabilitatea directionala.

Dezvoltarea pneurilor pentru automobile a fost incorporata de la inceput in procesul de constructie al puntilor. Pentru automobile sport foarte performante precum BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé, precizia si modul in care este simtita directia sunt, alaturi de stabilitatea laterala si fortele de franare, cele mai importante aspecte in dezvoltarea pneurilor pentru puntea fata. Pentru puntea spate, tractiunea, stabilitatea laterala si cea directionala sunt principalele aspecte. Din acest motiv, ambele automobile vor parasi linia de asamblare cu jante din aliaj cu masa redusa si anvelope de dimensiuni diferite pentru puntile spate și fata. Special dezvoltate, jantele au o contributie semnificativa la reducerea maselor nesuspendate ale masinii si la optimizarea calitatilor dinamice si eficientei.

Servodirectie electrica cu trei reglaje.

Sistemul electromecanic de servodirectie ce este utilizat la BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé este o dezvoltare noua a BMW M GmbH. A fost adaptat special pentru a sustine cauza condusului dinamic si ofera avantajul ca directia este simtita direct si cu un raspuns precis. Functia Servotronic integrata regleaza electronic nivelul de asistare a directiei in functie de viteza automobilului, oferind caracteristici optime de directie la orice viteza. In echiparea standard, directia noilor BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé ofera trei programe de reglaj, care pot fi selectate prin apasarea unui buton. Modurile COMFORT, SPORT si SPORT+ permit adaptarea nivelului de interventiei asupra directiei in functie de situatia de moment si de preferintele conducatorului.

Optionala, suspensia M adaptiva dispune si ea de modurile COMFORT, SPORT si SPORT+, care permit conducatorului sa aleaga o setare mai confortabila a suspensiei pentru condus pe autostrada, un reglaj mai rigid pentru condus dinamic pe drumurile nationale si o a treia optiune, pentru circuit, care minimizeaza miscarile rotii si maximizeaza performantele dinamice.

Tinand cont de calitatile dinamice superioare, BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé dispun standard de frane BMW M care ofera o putere remarcabila de franare si o rezistenta ridicata la solicitari intense. Mult mai usoare decat versiunile conventionale, aceste frane contribuie la reducerea substantiala a maselor nesuspendate si astfel contribuie la imbunatatirea performantelor dinamice. si mai usoare, franele ceramice BMW M din carbon ceramic pot fi comandate optional, fiind recomandate pentru utilizare pe circuit datorita calitatilor de performanta optimizate.

Noul motor cu sase cilindri dispusi in linie: motor turbo de inalta turatie cu tot ce este mai bun din ambele universuri.

Noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé de la BMW M GmbH reprezinta momentul revenirii la o configuratie cu sase cilindri dispusi in linie, asa cum s-a utilizat la generatiile a doua si a treia ale emblematicului automobil sport. Noul motor turbo, care poate ajunge la peste 7.500 rpm, combina tot ce este mai bun din cele doua universuri – pe de-o parte, designul cu turatii ridicate pentru reactie spontana, furnizare liniara a puterii pe un interval larg al turatiilor si o nota a motorului deopotriva inconfundabila si plina de caracter; pe de alta parte, tehnologia BMW TwinPower Turbo pentru un cuplu maximizat pe o plaja larga a turatiilor. O alta caracteristica a acestui motor este eficienta remarcabila.

Noul motor inregistreaza o usoara crestere a puterii fata de predecesorul V8, la aproximativ 430 CP, in timp ce varful curbei de cuplu a fost ridicat cu peste 30%, la peste 500 Nm si este oferit pe un interval larg al turatiilor. Noul propulsor detine si valori excelente in ceea ce priveste consumul, cu o imbunatatire de peste 25% fata de datele modelului anterior, in timp ce emisiile indeplinesc standardele EU6.

Tehnologia BMW M TwinPower Turbo cuprinde doua turbocompresoare mono-scroll, injectie directa High Precision, gestiune variabila a supapelor VALVETRONIC si sincronizare variabila a axului cu came Double-VANOS. Gestiunea variabila a supapelor si a axului cu came furnizeaza un control complet variabil al cursei supapelor de admisie. Astfel, motorul poate furniza puterea cursiv si eficient, rezultatul fiind un consum de combustibil redus si emisii scazute. In acelasi timp, reactia acceleratiei este mai rapida decat anterior.

Motorul cu sase cilindri prezinta un carter cu design simplu, care creste rigiditatea si permite ca presiunea in cilindri sa fie marita pentru maximizarea puterii. si in loc de garnituri, alezajele cilindrilor dispun de un invelis cu doua fire elicoidale, rezultatul fiind o reducere semnificativa a masei motorului.

O alta atractie tehnica este arborele cotit care, pe langa faptul ca ofera o capacitate crescuta de transfer al cuplului, are o masa redusa semnificativ. Masele de rotatie reduse au efect benefic asupra reactiei acceleratiei.

Sistem de racire pentru circuit si alimentare cu ulei a motorului pentru performante remarcabile.

Performantele extraordinare ale BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé necesita un sistem foarte sofisticat de gestiune termica pentru motor si componentele auxiliare. Pentru a asigura temperaturi optime de functionare atat in calatoriile urbane scurte, cat si pe circuit, inginerii M GmbH au dezvoltat un sistem de racire foarte eficient, care cuprinde un radiator principal, la care se adauga radiatoare suplimentare pentru circuitele de apa de temperaturi ridicate, respectiv joase, turbocompresor si transmisie, in timp ce pompa electrica de apa asigura ca motorul poate dezvolta performante maxime in orice moment.

Sistemul de alimentare cu ulei a motorului reflecta si el experienta vasta pe care BMW M GmbH o are in motorsport. Baia de ulei, cu masa redusa datorita folosirii magneziului, dispune de un capac special pentru a limita miscarea uleiului sub efectul acceleratiei laterale. La accelerari si decelerari longitudinale extreme, o pompa de extractie a uleiului si un sistem sofisticat de retur al uleiului, situat langa turbocompresor, contribuie la mentinerea unei circulatii continue a lubrifiantului. Astfel, uleiul este livrat continuu la toate componentele motorului in orice situatie – in condusul cotidian sau in evolutiile pe circuit.

Acustica motorului, in stransa legatura cu performantele demne de motorsport ale BMW M3 si BMW M4, este furnizata de aranjamentul inovator al clapetelor din sistemul de evacuare cu doua tevi. Aflate chiar inaintea tobei spate, clapetele gestionate electric minimizeaza presiunea de retur a evacuarii si produc acustica BMW M, oferind si un raspuns precis cu privire la sarcina motorului.

Designul ultrausor omniprezent: reducerea masei in toate locurile.

Designul ultrausor inteligent a fost o prioritate principala in dezvoltarea modelelor BMW M3 si BMW M4. Obiectivul a fost minimizarea masei proprii pentru a oferi ambelor modele o dinamica remarcabila si o eficienta exemplara. Aceste masuri au oferit rezultate impresionante. Masa proprie a BMW M4 a fost redusa la mai putin de 1.500 de kilograme, ceea ce inseamna ca noul model este mai usor cu aproape 80 de kilograme fata de modelul anterior cu o echipare comparabila – cu beneficii la capitolele dinamica si consum.

In premiera, si BMW M3 Sedan are acoperisul din CFRP.

La precedentele modele, acoperisul din CFRP era rezervat doar versiunii coupé. Acum, in premiera, BMW M3 in varianta cu patru usi va include aceasta dotare cu design atractiv si functionala. Acoperisul din CFRP aduce o scadere a masei cu cinci kilograme in cazul BMW M3 Sedan si de peste sase kilograme la BMW M4 Coupé. De asemenea, coboara centrul de greutate al automobilului, ceea ce are un efect pozitiv asupra dinamicii condusului.

La M4 Coupé, linia conturata a acoperisului se continua in capota portbagajului si accentueaza personalitatea sportiva a noului model. Nou dezvoltata, capota portbagajului are o geometrie optimizata pentru performante aerodinamice, in timp ce utilizarea fibrei de carbon si a plasticului furnizeaza reduceri suplimentare de masa.

Noile BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé dispun si de ax de transmisie din CFRP. Rigiditatea mare si masa redusa ale CFRP permit ca axul sa fie produs dintr-o singura bucata, fara articulatie cardanica. Astfel se obtine o scadere a masei cu 40% fata de modelul anterior, iar reducerea maselor de rotatie are ca efect reactii mai prompte ale acceleratiei. Utilizarea carbonului la aceste modele aminteste ca BMW este lider mondial in constructia CFRP, material foarte usor si extrem de rezistent, si ca BMW a produs primul automobil de serie cu o caroserie realizata integral din acest material – inovatorul BMW i3.

Bara transversala din CFRP, aflata in compartimentul motor, reprezinta un alt exemplu despre cum toate masurile de reducere a masei aplicate la aceste automobile au fost adaptate la imbunatatirea dinamicii. Cu o masa de numai 1,5 kilograme, bara transversala ofera o rigiditate superioara fata de o componenta asemanatoare din aluminiu si joaca un rol important in reactia si precizia excelente ale directiei ambelor automobile.

Sustinerea DTM pentru procesul de dezvoltare: Teste la Nürburgring cu Bruno Spengler si Timo Glock.

Teste_la_Nuerburgring_Nordschleife_small_800x532
In dezvoltarea noilor BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé, inginerii BMW M s-au putut baza atat pe tehnologiile testate pe circuit, ci si pe talentul de condus al unor piloti cu experienta. De exemplu, pilotii oficiali BMW Bruno Spengler si Timo Glock au luat parte la testele vaste pe bucla Nordschleife a circuitului Nürburgring, concentrandu-se pe evaluarea suspensiei, pneurilor si tuturor componentelor sistemului de propulsie ale automobilelor. Dupa ce au pilotat prototipurile pe legendarul si exigentul circuit, cei doi piloti profesionisti au oferit sugestii pretioase echipei de dezvoltare BMW M.

„Sunt mandru ca am contribuit la activitatea de reglare a acestor doua automobile”, a explicat Spengler, campion DTM in 2012. „Munca de dezvoltare nu este incheiata, dar experienta condusului este una senzationala. Suspensia are un reglaj foarte sportiv, reactia puntii fata este foarte directa, iar aderenta puntii spate este fenomenala. si motorul este impresionant. Puterea este deosebita, chiar si la turatii joase, poti simti ca ai capacitatea de a accesa puterea si cuplul pe un interval foarte larg al turatiilor. Abia astept sa conduc din nou aceste automobile, dar sunt si mai nerabdator sa efectuez primele tururi cu BMW M4 DTM.”

Timo Glock a fost si el foarte impresionat. „Aceste doua automobile sunt capabile sa genereze G-uri absolut incredibile”, a declarat fostul pilot din Formula 1.

Leave a Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.