Mașina electrică și hibridul, între mit și realitate

De câteva zile încoace, floarea presei auto din România rupe pixurile în două lăudând extraordinarul fenomen al mașinilor electrice, plug-in hybrid etc. Asta pentru că la Ministerul Mediului, cu mare tam-tam, toți jucătorii de pe piața auto care au în ofertă câte un „vehicul al viitorului” au venit să-și laude marfa, să-și umfle mușchii, să arate că șila noi se poate, că și noi suntem eco, că și nouă ne pasă etc. Fel de fel de valuri de aplauze și mângâieri prietenești n-au întârziat să apară imediat după publicarea primelor materiale.

parada masini ev

Cel mai proeminent dintre toți este colegul Mircea Meșter care publică un fel de jurnal-editorial construit în jurul faptului că are un Opel Ampera în custodie, pentru un test și review de anduranță. Din nou evident, review-ul sună bine, mașina este extraordinară, în timp ce Mircea nu înțelege de ce și de unde atâta reticență împotriva mașinilor electrice.

Pentru că-l stimez pe colegul Mircea, pentru că-i apreciez munca și pentru că respect publicația Automarket, m-am decis să scriu acest editorial. Și pentru că deși industria auto a început să mă lase rece, fenomenul auto nu are cum să mă lase indiferent, oricât mi-aș dori asta.

opel-ampera

Deci, să încep cu „DE CE NU Ampera”

-pentru că este un Opel. Opel este bine reprezentat pe piața românească pentru că este o mașină ieftină în comparație cu ce se mai poate importa din Germania. Și da, mă refer la piața second-hand. Ce, există cineva, persoană fizică, care și-a cumpărat recent (în ultimii zece ani) un Opel nou?

-pentru că este un Opel scump. Anunțat inițial cu un preț de vânzare de 44.500 euro, Opel a redus cu 4.600 prețul, astfel că poate fi comandat cu 39.900 euro, potrivit celor de la volan.ro Chiat și așa, consultând oferta Opel de pe site-ul oficial, oricine poate observa că Ampera nu se află în portofoliu. Adică teoretic nu sepoate comanda. Dacă nu e în ofertă, înseamnă că nu poți să-l cumperi, nu?

-pentru că numărul celor care pot plăti în România în jur de 40.000 euro pentru o mașină, nu este atât de mare pe cât ne-ar plăcea să credem. Și din ăia puținii care au acești bani, probabil nici 10% nu ar da acești bani pe un Opel. Și dacă ar vrea un Opel, un Insignia are preț de pornire de 20.510 euro, respectiv un Antara (că tot le plac românilor SUV-urile), pleacă de la 22.715 euro)

-pentru că gluma cu Opel revoltat într-o parcare din Germania rămâne veșnic tânără: „de ce te uiți urât la mine, și eu sunt tot mașină germană!”

 

imiev

Acum să trecem la „DE CE NU mașină electrică, plug-in, hybrid etc”

-pentru că toate sunt ridicol de scumpe. Indiferent cât se bat producătorii cu cărămida-n piept, nici măcar ei nu vor ca automobilele electrice să fie cândva viitorul nostru. Și al lor. Așa că se ascund în spatele costurilor imense de fabricație și ni le bagă pe gât la prețuri de vehicule cel puțin premium. De ce? Simplu: odată cu motoarele termice va muri și o întreagă industrie adiacentă și conexă. Schimburi de ulei, antigel, bujii, filtre, piesele în sine, manopera respectivă, toate se duc pe Apa Sâmbetei. A unei Sâmbete electrice, pe care toți o vor cât mai departe.

-pentru că mai toți hibrizii și mai toate mașinile electrice sunt urâte cu spume. Excepție face BMW i8, care ca de obicei, că doar e BMW, e din alt film. BMW compensează însă cu i3 care pare desenat de un frizer pensionat, pasionat de opera lui Pablo Picasso. Iar despre Twizy, care nu e nici măcar automobil, ci cvadriciclu, adică un fel de oboi cu pedale, poți spune cu mâna pe inimă că te-a fermecat designul său? Cireașa de pe tort este însă Mistubishi iMIEV! Accesul acestuia ar trebui interzis în apropierea maternităților deoarece poate cauza avorturi spontane! Cred că poate concura cu succes la coroana de „cea mai urâtă mașină ever” deținută în prezent de Ssang Yong Actyon, deși nici cu Rodius nu mi-e rușine!

-pentru că nu numai românii, ci mai toți europenii sunt prea săraci ca să-și permită o mașină „numai pentru oraș”. O mașină care să te lase să te simți în siguranță „în jur de 70 de kilometri”, căci știm cu toții că una-i cifra din broșura de prezentare și alta e cea pe care o ai când vine vorba despre consumul de zi cu zi. Chestie valabilă și la motoarele termice și la cele electrice. Este adevărat, sună genial să te coste 3 lei pe zi, deși nu cred până nu văd cu ochii mei, la fel de genial cum sună și să dai 40.000 de euro în loc de 20.000 cât te costa un vehicul similar ca dimensiuni, însă pus în mișcare de un motor termic. Și de 20.000 euro diferență, ghici ce, îți cumperi vreo 15.500 litri de benzină la prețul de 5,8 lei/litrul. Suficient să parcurgi „vreo” 155.000 kilometri la un consum de 10 l/100 km. Mulți nu fac atâția kilometri într-o viață întreagă!

-pentru că la gluma „ce bă, nu ai avut bani de benzină de ți-ai luat electrică?” nu prea ai ce replică să dai și ai toate șansele să pici prost în ochii „băieților” de pe Dorobanți. Și ai dat ceva mai mult de 100.000 euro pentru un i8 care e sport numai cât funcționează în modul electric. Sau „sport” se cheamă și motorașul termic în trei cilindri care intervine când s-a terminat curentul?! Și din „băiat de băiat” devii rapid „ăla de la țară” care „și-a luat Bemeveu de fițe și-l ține mai mult legat de priză decât pe șosea”. Sau ce le zici fetelor care vor să iasă la o cafea la Sinaia? Că în București le pute. Stai fată, că nu știu dacă avem prize pe drum? Și nu știu dacă pot să mă țin după ceilalți, că pe mine mă ține smecheria doar vreo 37 de kilometri, și ăia dacă merg cuminte?

-pentru că gluma aia de 2.000 euro pe care o oferă statul român oricărui hipster care și-ar lua hibrid, respectiv cealaltă glumă, de 20.000 lei pentru un full electric, sunt fix ca o frecție la un picior de lemn în momentul în care dacă ai optat pentru un Renault electric, spre exemplu, în funcție de kilometri parcurși va trebui să mai scoți lunar minim 30 euro. Dacă nu depășești 5.000 de kilometri ANUAL. Altfel plătești mai mult. Adică, dacă îți iei un vehicul electric de la Renault, ai grijă să mai pui la socoteală cel puțin 50 euro leasingul acumulatorilor. Că nu se știe!

Gluma aia de ajutor guvernamental nu este procentuală. Este o cifră fixă. Indiferent de faptul că un automobil electric sau hibrid costă de la vreo 24.000 euro în sus. Adică începând cu vreo 40% mai mult decât un vehicul convențional. Excepție face cvadriciclul Twizy, pe care-l poți folosi vreo patru luni din an, căci în rest te ia cu frig și ploaie, și care are prețuri de pornire de la 7.000 euro.

Twizy

Leave a Comment