Despre Dacia Spring, cu sinceritate

Datorită faptului că am ales să nu mai prestez muncă voluntară în domeniul auto, aceasta  mi-a adus și binecuvântata marginalizare din centrul unei prese și-așa prea ocupată să marginalizeze jurnaliștii, în detrimentul unor scrieri auto de calitate. Chiar și așa, un amic a trecut pe la mine cu un exemplar Dacia Spring, știind că deși urăsc electricele, mă interesează fenomenul, cumva din postura celui care știe că nu poate decât amâna inevitabilul.

Așadar, voi puncta obiectiv câteva detalii despre primul vehicul electric produs de marca Dacia, la care voi adăuga câteva note subiective pentru că de pe margine poți scrie ce vrei, nu te supui vreunei reguli dictate de brunch-uri, deplasări, pișcot etc.

Dacia Spring

Prima impresie

Dacă vrei să-ți faci o impresie proprie despre Dacia Spring, trebuie să o vezi cu ochii tăi, pe viu, nu în poze! Ăsta este cel mai important lucru pe care trebuie să-l faci! Altminteri, departamentul de marketing al mărcii Dacia a avut grijă să prezinte un vehicul care pare mare, doar pentru că nu este alăturat niciunui element de comparație. Din poze, mă așteptam ca Dacia Spring să aibă dimensiunile unui Sandero, chiar al unui Sandero Stepway, dacă e să mă fi luat după garda la sol care pare generoasă.

Din descrieri sau având celebra deja poză cu Dacia Spring încadrată de două exemplare Renault Zoe, chinezăria cu nume românesc pare mai degrabă un Lăstun sau, pentru cei care au deschis televizoarele după anii 90, un fel de Ligier sau altă sărăcie care se poate conduce de la 16 ani, în urma dobândirii unui atestat.

Dacia Spring

În realitate, Dacia Spring este situată undeva între cele două mai sus menționate, fiind mult mai generos, din perspectiva dimensiunilor, decât un Lăstun-Ligier, dar totuși, departe de dimensiunile unui Sandero. Iar garda aia la sol, care pare impresionantă, este o iluzie optică generată de dimensiunile reduse ale vehiculului, coroborate cu ampatamentul și ecartamentul care sunt modeste.

 

Dacă ai 1,90 m și/sau 130 kg nu ai ce să cauți într-o Dacia Spring

Ăsta este un mit urban de-a dreptul nesimțit. Știu că circulă pe internet niscai poze cu un nene care are 1,90 m și dă să scoată capul prin plafon, dar asta din cauza faptului că a uitat să-și coboare scaunul sau stă pe vreo pernă.  

Personal, am 1,87 m și 130 kg. Și fotografiile alăturate vor confirma aceasta. Am intrat pe cale normală în Dacia Spring, am avut loc să-mi folosesc picioarele, ba chiar să le țin într-o poziție comodă.

Între creștet și plafon au rămas suficienți centimetri ca să nu-mi fac griji că vreo groapă rebelă și neocolită la timp va crea o gaură nedorită în „acoperiș”, deci… mituri urbane! Dacă nu ai peste 2 (doi) metri înălțime, nu ai de ce să te temi că „dai pe afară” dintr-o Dacia Spring! Iar kilogramele nu trebuie să fie o problemă, decât din punct de vedere medical sau estetic.

Altfel stau însă lucrurile pentru cei care vor ocupa locurile din spate. Deși nu am urcat pe banchetă, am mers să verific cât spațiu a rămas între aceasta și spătarul scaunului șoferului,dinm poziția în care am condus. Aici… lucrurile au rămas cam la… o palmă distanță. Fizic la o palmă distanță, vezi foto.

Așadar, dacă ai copii de dus, e OK, dacă vrei să mă lași pe mine la volan și în spatele meu vrei să „strecori” un exemplar de dimensiunile mele, lasă-te păgubaș! N-ai nicio șansă!

E o chinezărie ieftină

Aici tind să-i contrazic pe antevorbitorii mei care au glăsuit în necunoștință de cauză! Este clar că Dacia Spring nu este o mașină după care să întoarcă lumea capul din alt motiv decât ineditul. Este totuși primul vehicul 100% electric care poartă sigla Dacia! Dar nici nu arată ca un produs comandat de pe Wish sau AliExpress.  Suprinzător, calitatea materialelor de la interior mi-a ridicat o sprânceană, a surprindere plăcută. Nu este BMW sau Audi, dar nu amintește deloc de interiorul unui Logan din prima sau a doua generație! Cu alte cuvinte, Dacia a evoluat, într-un mod plăcut.

Rămân însă acele probleme clasice: sunetul unei portiere când o închizi mai energic (dai muzica un pic mai tare), un suport de oglindă centrală care se desprinde când uiți să ocolești o groapă (se rezolvă cu puțin SuperGlue), balamalele de la portiere care arată digrațios și sunt încă prea vizibile față de alte mărci (te uiți altundeva), butonul pentru accesarea computerului de bord (zi merci că-l ai!), deci, amănunte, chichițe, „răutăcisme”.

Mai este de adăugat și zgomotul pe care Dacia Spring îl face când rulează, prea mare pentru un vehicul electric, dar poate că e special gândit pentr a-i avertiza cumva pe pietoni, fără a abuza de claxon pentru a-ți face simțită prezența.

În schimb, ai cameră pentru mers cu spatele, tapițerie din  piele (ecologică), cel puțin pe modelul pe care l-am văzut eu, un bord interesant și modern, tabletă pentru infotainment și un buton pentru comutarea stării vehiculului din P în R sau D, care la Dacia Spring se traduce în N, R și D, poziționate anapoda față de alte modele, dar existente. Adio „băț pentru amestecat vitezele”,adio pedală de ambreiaj!

Consum, utilitate, adresare

Nu pot să mă decid dacă Dacia Spring este o mașină rentabilă sau nu. Chiar dacă „mai marii ” presei auto o tot ridică la cer cu sintagma „cel mai ieftin vehicul electric”, datorită eco-bonusului și programului „Rabla” etc, totuși, vorbim despre o mașină care costă în jur de 9000 euro cu toate aceste ajutoare de stat aplicate. De banii aceștia primești un vehicul urban, cu nu foarte mult spațiu interior, dedicat așadar navetei. Da, dacă locuiești întruna din marile aglomerări urbane și ai la dispoziție o priză în apropierea vehiculului parcat, face niscai sens.

Însă nu trebuie uitat publicul-țintă. Colorat vesel, cu gadgeturi la modă, Spring pare destinat publiclui tânăr. Dar acesta este orientat către mașini care epatează. Dacia nu are cu ce!

În plus, Dacia va avea mereu acea problemă de identitate care o poziționează, ca marcă, într-o zonă unde concurența este formată din vehicule second-hand, de regulă diesel, importate din Germania, „de la o bătrânică care mergea doar până la supermarket și duminca la biserică”. Era să uit: și „full, fără piele”!

Nu ai cum să ocolești realitatea din teren, care spune că de banii ăștia (9000 euro) îți cumperi 3 VW Passat B6 2.0 TDi, un Mercedes-Benz ML W164, un BMW X5 șamd. E drept că nu te deplasezi cu 3-5 lei/100 km, dar nici nu arăți ca și cum ai conduce un breloc, nu o mașină! Și în plus, faci plinul, mergi 6-7-800 km, apoi realimentezi și în cinci minute ești înapoi, la aerul condiționat pornit și tapițeria ta din piele de care nu știi câte funduri s-au frecat, dar e acum a ta.

Se mai aud voci care spun că ai impozitul zero și parcare gratuită acolo unde o găsești liberă. Lor le răspund că visează frumos și că pot mulțumi Cerului dacă găsesc vreo stație de încărcare neocupată de vreun BMW 320 cu tuning de Vitan aplicat generos sau vreun Golf IV cu flăcări autocolante care sar de pe capotă.

Personal, văd Dacia Spring ca pe un vehicul destinat celor care fac naveta Ilfov-București, cu o scurtă extensie către cei din județele imediat limitrofe. Acei navetiști-corporatiști care au la birou o priză care să le garanteze reîncărcarea Daciei pentru a fi siguri că ajung acasă, indiferent dacă pe drum a avut loc un eveniment care-i va bloca în habitaclu pentru 3-4 ore! Și acasă au garaj sau curte sau ceva parcare prevăzută cu priză.

Am condus Dacia Spring cam 2 kilometri. În acest timp, cadranul care arată capacitatea  acumulatorilor a scăzut cu 1%. Scuzați-mă că sunt sceptic privind consumul, dar aș putea emite o părere mai avizată dacă aș folosi Dacia Spring timp de o săptămână.

Pentru cei care au spaime privind lipsa puterii, îi anunț că cei 45 CP sunt arhisuficienți! Dacia Spring nu este Tesla, deci nu vă așteptați să rupeți gura târgului la semafor! Probabil că roțile față, cele care au sarcina tracțiunii, nu vor scrâșni niciodată, decât poate la vreo frânare violentă, dar nici demaraj de bicicletă nu are! Comparativ, în trafic se comportă precum un Clio sau Logan 1.4 MPi. Și să nu uităm că Dacia a mutat România cu legendarul model 1300, care avea doar 54 CP și se lăsa supraîncărcat cu cinci pasageri plus bagaje, în aceste condiții. Deci, cu doar 10 CP în plus, și aceia deseori doar teoretici!

Cât despre „nu vrea mai mult de 120 pe autostradă” sau „devine nesigură la viteze mari”, să fim serioși, mașina aceasta nu a fost gândită pentru acest scop! Dacia Spring este creată pentru a te duce la muncă și inapoi acasă, în trafic preponderent urban, cu alte cuvinte ca a doua sau a treia mașină. Mergi cu ea la shopping, duci copiii la școală, mergi la birou etc. Pentru concedii cu familia, deplasări lungi, trasee de viteză, agățat pițipoance în Mall, folosiți cu încredere altceva!

Concluzii

Mi-aș lua Dacia Spring?

Acum nu! Prefer să merg pe mâna „bătrânicii din Germania”. Dar dacă aș avea un job care implică deplasarea mea zilnică în București sau altundeva, în limita celor 200 km tur-retur, aș lua în calcul această posibilitate, la modul foarte serios,. Acum însă, al meu 2.0 TDi își face cu succes treaba pentru care a fost creat.

Aș recomanda Dacia Sping cuiva?

Da, dacă se încadrează în limitele mai sus menționate și dispune de 9000 euro pentru aceasta.

Nu, dacă  ești puțin snob, (ca mine), dacă vrei calitate premium, dacă 200 lei/an ca impozit nu ți se par o avere sau după caz, 800-21000 lei, tot anual, tot impozit.  Nu dacă vrei o mașină pentru toate necesitățile: navetă, concedii, plecat la pescuit în weekend, adus porcul sub formă de cârnați din Ardeal etc.

Este Dacia Sping o mașină accesibilă?

Nu! Repet, pentru o familie care are deja două mașini, poate fi o alternativă. Adică înlocuieștii unul din vehiculele familiei cu acesta și faci naveta, deplasările zilnice cu Dacia Spring. Ieși pe plus când calculezi bugetul lunar, pentru că scazi motorina, respectiv benzina. Cu condiția să ai deplasări zilnice de cel puțin 50-60 km. Deși, chiar dacă este greu să crezi că 3,5-4 litri de motorină/zi sunt o avere (am calcualat un consum de 7-8l/100 km, pentru 50 de km parcurși zilnic), înmulțit cu 20-22 de zile lucrătoare,  tot ajungi să arzi aproape 100 euro lunar, cu o singură mașină.

Dacă merită să dai 9000 euro pentru a economisi banii aceștia?

Sunt totuși aproape 100 de luni în care „tai” consumul de, să zicem 90 euro/lunar (să zicem 400 lei) pnetru carburant. Nu știu însă cât costă un  „plin” de curent. Adică cam 8 (opt) ani în care economisești banii de pe carburant! Și cele vreo cinci ore de reîncărcare mi se par cam multe.

Vă las pe voi să calculați dacă merită. Bineînțeles, dacă adăugăm cei, să zicem 200 lei (impozit anual) x 8 ani, mai scade cheltuiala cu 1600 lei, plus schimbul de ulei/filtre, tot anual, care se mai ridică la, să zicem 400 lei/ schimb, deci încă 3200 lei. Per total, pe hârtie ne dă cu plus, dar repet, decizia e a fiecăruia, căci fiecare știe mai bine ce și cum își dorește de la o mașină, ce și cât poate cheltui lunar/anual etc.

Una peste alta, Dacia Spring este o surpriză, recunosc, cu inima îndoită, o surpriză plăcută. Cu inima îndoită deoarece eu iubesc motoarele mari, mirosul de benzină fără plumb (Doamne, ce vremuri!), cuplul motor de 450 Nm + spațiul generos din habitaclu etc. Dar de la dorință la putință…   

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.